وقتی غصه در خانه ات را می زند/ نویسنده و تصویرگر: ایوا ایلند/ مترجم:مژگان بدریان

 

#وقتی_غصه_در_خانه‌ات_را_می‌زند

نویسنده و تصویرگر: #ایوا_ایلند

مترجم: #مژگان_بدریان

ناشر: #زعفران

امتیازکتابستان : پنج از پنج ستاره

 

تق تق تق؟ یعنی چه کسی می تواند باشد؟ میهمان آمده؟ «گاهی غصه موقعی سر می رسد که انتظارش را نداری.»

این چه میهمانی است که وقتی آمد همه جا هست و از تو جدا نمی شود؟ «هرجا می روی دنبالت راه می افتد…»

بهت می چسبد حتا نمی توانی قایمش کنی؟! حتا ممکن است به خودت بیایی و ببینی یک پارچه غصه شده ای! با این میهمان ناخوانده چه باید کرد؟

 

#مفاهیم_اصلی

غصه/اندوه/غم

احساس

ناتوانی

تنهایی

ترس

بی حوصلگی

دلتنگی

همراهی

درک

پذیرش

 

#تکنیکهای_کاربردی

خودآگاهی حسی هیجانی

خودیابی

برون ریزی

پذیرش

درک موقعیت

راه حل یابی

کنشهای برون رفت از بحران

گفتگوی فعال

فاصله یابی موثر

سکوت موثر

همدلی با خود

 

کتاب «وقتی غصه در خانه ات را می زند» یک کتاب بالینی است یعنی صرفا برای شناخت حس غم نیست بلکه برای «مواجهه و پذیرش» آن است، فارغ از اینکه دلایل غم و غصه آوار شده بر سرمان چه باشد باید چه کار کنیم؟ گام اول : پذیرش این حس هرچند رنج آور و تلخ.

 

کتاب با تصویر کودکی (که نمی دانیم دختر است یا پسر و حتا چند سالش است) آغاز می شود، کودکی که می تواند تک تک ما باشد. او میزبان غصه شده و چه می تواند بکند؟ در خانه را ببندد و میهمانش را به رسمیت نشناسد یا در بگشاید و او را در آغوش گرفته مدتی همجواری با این میهمان را تجربه کند؟

والدین بسیاری را دیده ایم که می گویند تنها هدف زندگی شان این است که کودکی شاد داشته باشند کودکی که فقط از زندگی لذت ببرد. بارها یادآور شده ایم که غم یکی از پنج حس اصلی بشر است: شادی ، خشم ، غم، ترس و تعجب. و غم یکی از پیچیده ترین آنهاست. در سالهای نخست زندگی کودک با غم و اندوه مواجه می شود بدون آنکه ریشه های آن را بشناسد، اما با تجربه اندوزی و توسعه شناختی فردی و بین فردی به ادراک عمیق تر این حس پیچیده خواهد رسید و حتا از دلایل آن سخن خواهد گفت.

کتاب فوق شامل ملاکهای شناخت این حس نیست بلکه مهارت های مواجهه و پذیرش و برون رفت را توصیف و نشانه گذاری می کند. اینکه خودت را با بدترین حس ها به رسمیت بشناس. هیچ حسی دائمی نیست حتا اگر اندوهی به قامت یک غول باشد و رویت بیفتد.

تصویرگری کتاب و جملات آن مینیمالند یعنی تلاش ذکاوتمندانه ای برای اینکه مخاطب کودک و حتا بزرگسال خیلی زود در قاب تصاویر بنشیند و خود را جای کودک محزون ببیند. کودکی که ابتدای کتاب صورتی محو و بی رنگ دارد اما بعد از در آغوش کشیدن میهمان کم کم صورتش روشن تر و لپ هایش گلی می شود. حرکت رنگها در این کتاب توصیفی مانند فصل های سال اند. پاییز و زمستانی که کم کم برای پذیرش بهار آماده می شوند.

 

این کتاب دو زبانه برای کودکانی که با تغییرات غم انگیز از جابه جایی خانه و محله و شهر و کشور (مهاجرت) مواجه شده اند تا کودکانی که طعم گس فقدان عزیز و سوگواری را می چشند بسیار می تواند کارا باشد.

هم گفتگو محور است و هم مهارت افزا. کودک قبل از هر چیزی همدلی با خودش را تمرین می کند اینکه حس تنهایی و ترس را مهار کند و اندوه خود را به آغوش کشیده و به جای باری خفه کننده و استخوان شکن به مثابه میهمانی که همیشگی نیست به ان بنگرد.

 

امتیاز من به ایده، پرداخت، تصویرگری، ترجمه و کیفیت فنی کتاب ۵ ستاره از ۵ است.

 

سحرسلطانی

 

 

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

آفتاب پرست غمگین/ نوشته و تصویر: امیلی گرویت/ ترجمه: شیما شریفی

آفتاب پرست غمگین Blue chameleons نوشته و تصویر: امیلی گرویت Emily Gravett ترجمه شیما شریفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *