مهتاب و دکمه قرمز/ نوشته: فرهاد حسن زاده/ تصویر: سارا میاری

مهتاب و دکمه قرمز
نوشته: فرهاد حسن زاده
تصویرگر: سارا میاری
نشر: میچکا
گروه سنی: ۵+
امتیاز کتابستان: ۳ از ۵ ستاره
⭐️⭐️⭐️

«قصه از کجا شروع شد؟ از کنار دریا؛ جایی که مهتاب، بابا و مامانش نشسته بودند. بستنی‌شان را لیس می‌زدند و به صدای موجها گوش می‌دادند.»

یکباره چشم مهتاب به دکمه‌ی قرمزی میان ماسه‌ها و صدفها افتاد.
«چه خوشگله! این دکمه مال کیه؟» بابا با خنده آن را برای پیراهن آبی خود خواند و مامان برای دامن گلدارش! بستنی مهتاب که تمام شد، بازی شروع شد.
چه بازی‌ای؟ داستان دکمه! خیال‌بازی و قصه‌سازی! حالا همه روی شن‌ها دراز کشیده و چشمانشان را بسته‌اند تا …

#مفاهیم_اصلی
گم شدن، پیدا شدن، خیال، واقعیت، دلیل، علت، قصه، روایت، لذت

#تکنیکهای_کاربردی
گفتگوی خلاق، قصه‌پردازی،خیال بافی، سرگرمی سازی، معناپردازی، لذت‌جویی، گوش‌دادن فعال، حرکت از جزء به کل

فرهاد حسن زاده نویسنده‌ی خوب کودک و نوجوان ایران این بار به سراغ قصه‌گویی خلاق رفته است. یک شئ کوچک و دم‌دستی که می‌تواند مثل یک گنج برای خردسالی باشد را می‌گذارد وسط و حالا نگاه خلاقانه و خیال‌ورزی را فرا می‌خواند تا قصه‌هایی حول این شئ ساخته شود.

تمرین مهمی که در این اثر با ساختن سه داستان به هم پیوسته اما مستقل توسط کودکان انجام خواهد شد و منتهی به یک پایان باز می‌شود، یکی از موثرترین تکنیکهای منطقی حرکت از جزء به کل است. چطور یک دکمه قرمز به اندازه سکه می‌تواند داستانهای مختلفی در ذهن هر آدمی بسازد؟ داستانهایی که با نقاط اتصال مانند دریا، ساحل و دوست به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

تمرین استفاده حداکثری از کمترین امکانات به منظور سرگرمی و خیال ورزی، تمرین گوش دادن و تکمیل  قصه‌های یکدیگر، تمرین جرات ورزانه نقالی و روایت گری و پرده برداری از تخیلات.

تا اینجا ایده و سبک کار آقای حسن زاده بسیار خوب است اما برسیم به نقطه ضعف بزرگ کتاب «مهتاب و دکمه قرمز» که تصویرگری ضعیف اثر است. رنگهای تیره و دل مرده را بگذارید کنار خطوط شلوغ و تصویر سازی نتراشیده و نخراشیده. متاسفانه چشم نوازی اثر کور می‌شود. وقتی  هدف اثر مورد نظر تمرین قصه‌گویی خلاق است نیازی به تصاویر شلوغ و رنگی تمام صفحه‌ای ندارد، اشارات ساده، با جزییاتی محدود اما مرموز که کودکان حین شنیدن قصه آنها را کشف نموده و خیال پردازی‌شان گل کند در اثر دیده نمی‌شود. همه چیز مثل سفره پهن شده مقابل چشم و با کج‌سلیقگی می‌گوید:«همینه که هست می خوای بخور می خوای نخور!»
این سبک تصویرگری در آثار ایرانی بسیار دیده می‌شود و متاسفانه با وجود علاقه شخصی‌ام به آثار فرهاد حسن زاده کتاب مهتاب و دکمه قرمز را برای خواندن در کلاسهایم انتخاب نمی کنم چون زیبایی شناسی بصری کتاب بسیار فقیر است وقتی با کودکان سر و  کار داریم نمی‌توانیم فقط به گوشها اکتفا کنیم تا خوراک خوبی دریافت کنند بلکه چشم‌هایشان هم باید خلاقیت و جوشش هنری را دریابند.

امتیاز من به ایده ،پرداخت ،تصویر و کیفیت فنی نشر ۳ ستاره از ۵ است.

سحر سلطانی

 

تالیف
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ستاره ای برای همه / نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان/ مترجم: فواد صادقیان

ستاره‌ای برای همه Een Ster Vooi iedereen نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان Evelien Jagtman مترجم: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *