گربه و شیطان / نوشته: جیمز جویس/ترجمه: محمد امین سیفی اعلا

گربه وشیطان
نوشته: جیمز جویس
تصویرگر: ریچارد ارداز
ترجمه: محمدامین سیفی اعلا
نشر: ناصرالدین
گروه سنی: ۶+
امتیاز کتابستان: ۵ از ۵ ستاره
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

پدربزرگ نونو در نامه‌ای به نوه‌اش استیوی ماجرای گربه بوژانسی را تعریف می‌کند.
بوژانسی شهری قدیمی در حاشیه‌ی بلندترین رودخانه‌ی فرانسه «لوآر» است و سالها مردم نمی‌توانستند جز با قایق از این سمت رودخانه به سمت دیگرش بروند.
شیطان که هرگز روزنامه از دستش نمی‌افتد از حال و روز مردم بوژانسی با خبر شده، به دیدن شهردار مسیو آلفرد بایرن می‌رود و با او قرار می‌گذارد یک شبه پلی بزرگ روی رودخانه لوآر بسازد و در عوض پول برای هزینه‌ی ساخت این پل هم شرط می‌گذارد اولین کسی که از پل رد شد مال او شود.
شهردار قبول می‌کند و …

#مفاهیم_اصلی
نیاز، ساختن، حیله، نقشه، شیطان، شر، فریب

#تکنیکهای_کاربردی
مساله‌یابی، راه‌حل سازی، اولویت گذاری، مسیریابی، جرات‌ورزی

سیر تاریخی تفکر بشر از دوره‌ی افسانه ها و اساطیر «Mythos» به دانش، آزمون و خطای علمی «Logos» با نیروهای خیر و شر که کنترل عالم را با قدرتهای ماورای طبیعی در دست داشتند همراه بوده است.
نمی‌توان فلسفه‌ورزی را با کودکان تمرین کرد بدون مرور تاریخی این سیر و جذاب‌ترین بخش آن یعنی شیطان و حیوانات و هیولاهای همدست او.

مرور تاریخی و موزه‌گردی مبتنی بر نیروهای اهریمنی به تبیین مفاهیم و معیارهای ارزش‌گذاری «خیر و شر» هم در جهان‌بینی کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.
تطبیق و مقایسه میان مفهوم شیطان در فرهنگ ایران و سایر ملل هم یکی از مهمترین روشها برای درک هم‌ریشه بودن بسیاری از افسانه‌های دینی و معجزات است.
نقادانه اندیشی شکل نمی‌گیرد مگر با تشخیص افسانه از واقعیت.

تا زمانی که کودکان مانند یک جهانگرد در موزه‌ی تاریخ بشر با این افسانه‌ها و المانهای مهم‌شان مانند فرشتگان و اهریمن روبرو نشوند این مهم رخ نخواهد داد.

جیمز جویس نویسنده نام آشنای ادبیات بزرگسال هم برای نوه دست به کار شده و صد سال پیش داستانی فانتزی با ریشه‌های مستحکم اساطیری خلق نموده که برای کودک، نوجوان و بزرگسال جذاب است.
این اثر علاوه بر نشر ناصر الدین تبریز توسط چند ناشر دیگر هم ترجمه و منتشر شده که تصویرگری‌های متفاوتی دارند اما ترجمه اقای سیفی بسیار روان و درخشان است.

امتیاز کتابستان به ایده و پرداخت روایی، تصویرگری، ترجمه و کیفیت فنی کتاب ۵ ستاره درخشان است و این کتاب از مباحث بسیار محبوب کلاسهای فلسفه‌ی کودک سال گذشته شاگردان من بود.

سحر سلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر ۳٫۲۳ ( ۱ آراء:)

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

سوفی و کدو حلوایی (+در مدرسه) نوشته: پت زیتلو میلر/ ترجمه آزاده کامیار

سوفی و کدو حلوایی+ سوفی و کدو حلوایی در مدرسه (دو جلدی) Sophie’s Squash+ Sophie’s …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *