خرس یا اردک / نوشته و تصویر: کتی هادسن/ ترجمه: محبوبه نجف خانی

خرس یا اردک Bear and Duck
نویسنده و تصویرگر: کتی هادسن Katy Hudson
ترجمه: محبوبه نجف‌خانی
گروه سنی: +۴
نشر : زعفران
امتیاز کتابستان ۵ از ۵ ستاره
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

خرس یک خرس بود، بیشتر کارها و رفتارش درست مثل خرسهای دیگر بود، بزرگ وپشمالو بود و سرتاسر زمستان را می‌خوابید و یک عالمه عسل می‌خورد.
اما با خرسهای دیگر یک فرق بزرگ داشت.
موضوع این بود که او اصلا دلش نمی خواست یک خرس باشد. خرس از اینکه تمام زمستان را می‌خوابید، خسته شده بود. توی تابستان، پشم هایش خیلی گرم بودند و از دست زنبورهای عصبانی که نیشش می‌زدند حسابی کلافه بود پس …

#مفاهیم_اصلی
من و دیگری، هویت، عادت، تحمل،لذت،جبر و اختیار، دوستی

#تکنیکهای_کاربردی
من‌بودگی، شخصیت‌پردازی، خودیابی، خوددوستی، دگرجویی، تجربه‌ی نو و ریسک‌پذیری

خرس داستان ما از خرس بودن خسته و آزرده شده نه تنها می‌خواهد اسمش را عوض کند که از خرس بودن هم تماما استعفا بدهد و ترجیح می‌دهد اردک باشد.
حالا فرصت دارد در کنار دوست اردکی که به تازگی یافته از روی کتابچه راهنمای «چطوری اردک معرکه‌ای شوید؟» اردک شدن را تمرین کند. آشیانه‌ی اردکی، تخم گذاشتن، شنا و پریدن و…

خرس دل به دریا می‌زند و تجاربی تازه از سر می‌گذراند و حتا آسیب می‌بیند اما در طی این فرایند یاد می‌گیرد خرس خوبی بودن راحت‌تر از اردک نصفه و نیمه بودن است و جهان سرشار از هزینه و فایده‌های جبری است.
تا آنجایی که اراده او اجازه بدهد می تواند تجربه کند اما خطوط جبری را نمی‌توان شکست بلکه می‌توان از آن لذت ساخت.

مهمترین مولفه‌ای که از دل نارضایتی خرس برخواست شکل‌گیری فرآیندی مبتنی بر تجربه جهان نو و بازگشت به جهان قدیمی و آشنا با نوعی رضایت و خود‌دوستی است.
میل به دگربودگی او سرکوب نشد و حتا به او پر و بال برای آزمون وخطا داده شد. شکستهای دردناکش مسیر درک جبر و تقدیر خرسی را آسان‌تر نمود. اندکی رنج تحمل او را برای پذیرش مصائب خرسی بالا برد و مهمتر از همه یک رفیق پایه از دنیای اردکها نصیبش کرد.

نقطه قوت و درخشان کتاب خرس و اردک تصاویر بسیار زیبا و ساده اوست، در گام بعد مرور ویژگی‌های مثبت و منفی خرس یا اردک بودن که کمک می کند مخاطبان هم به بازی قیاسی مشابهی مثل انسان یا حیوان بودن؟ دختر یا پسر بودن؟ ابراز علاقه کرده و شروع به برشمردن ویژگی‌های هویتی یا عادات روزمره خود کنند و ارزش گذاری‌های نسبی را عنوان نمایند.

ترجمه نرم و روان و ابعاد بزرگ کتاب هم از امتیازهای خوبی است که ۵ ستاره درخشان را عاید این کتاب می کند.

سحر سلطانی

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

آفتاب پرست غمگین/ نوشته و تصویر: امیلی گرویت/ ترجمه: شیما شریفی

آفتاب پرست غمگین Blue chameleons نوشته و تصویر: امیلی گرویت Emily Gravett ترجمه شیما شریفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *