چرا؟ نویسنده و تصویرگر: نیکلای پوپوف/ ترجمه: بهار اشراق

چرا؟ Why

نویسنده و تصویرگر: نیکلای پوپوف Nikolai Popov
ترجمه: بهار اشراق
ناشر: میچکا
گروه سنی: ۴+
امتیاز کتابستان: ۵ از ۵ ستاره
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

قورباغه‌ی سبز دور و برش را نگاه می‌کرد که چشمش افتاد به گل نیلوفر سفید، انگار قشنگترین گل دنیا را دیده باشد آن را برای خودش چید. خوشحال و خرم گل را در دست داشت و غافل از اینکه موشی از زیرزمین با چتری در دست بیرون جهیده و گل زیبای او را برای خودش می‌خواهد.
اما قورباغه زودتر گل را دیده و چیده بود، حالا چه می‌شود؟

موش گل را به زور از دست قورباغه بیرون کشید و ماجرا شروع شد…

#مفاهیم_اصلی
قدرت، انتخاب، بن‌بست، تلافی، حق، صبر،لج، موقعیت، انتقام، قهر و آشتی

#تکنیکهای_کاربردی
تشخیص مساله، حل‌مساله، فرآیندسازی، مشارکت‌طلبی، هزینه/فایده، برون‌رفت‌گرایی، ، راهبرد و استراتژی نو

کتاب «چرا؟» بیش از آنکه درباره‌ی جنگ و پیامدهای آن باشد یک کتاب تصویری با طنزی سیاه درباره پوچی ارتباطات در بن‌بست است. گویی هیچ راهی جز قدرنمایی نمی تواند منّیت افراد را ارضاء کند. ایده اصلی کتاب گم شدن «نقطه‌ی آغاز» جنگهاست. ناپدید شدن دلایل کافی برای ایجاد سوتفاهم‌ها. خوب ندیدن و گلهای دور و بر را تشخیص ندادن، نشنیدن و به صدای قلدر درون دل دادن. پرداخت تصویری دراماتیک اثر بسیار عریان و شوکه‌کننده است. پوپوف درگیر سانتیمانتالیسم نیست تا از کودکان رنج زدایی کند، تا چهره پلشت دعواها، قلدری‌ها و انتقام را نبینند، چتر و گل نیلوفر سفید در همه‌ی صفحات هستند و پاره و مچاله می‌شوند. در پایان همچنان هستند مثل اسم رمز اما تهی از معنا بر ویرانه‌های ارتباطی که شکل نگرفته پایان یافته بین قورباغه و موش.

امتیاز من به این کتاب تصویری خوب که به درستی به واکاوی چیستی جنگ و انتقام پرداخته از منظر ایده، پرداخت، تصویر، ترجمه و کیفیت فنی نشر ۵ ستاره درخشان است. به راحتی می‌توان با مواد بازیافتی قورباغه و موشها را ساخت و نمایش عروسکی با خردسالان ترتیب داد و از تکنیک جای‌گیری برای یافتن مسیرهای برون‌رفت بهره برد.

سحر سلطانی

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ستاره ای برای همه / نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان/ مترجم: فواد صادقیان

ستاره‌ای برای همه Een Ster Vooi iedereen نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان Evelien Jagtman مترجم: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *