باغ رز /نوشته : پیتر اچ.رینولدز / ترجمه : معصومه نفیسی

باغ رز

پیتر اچ. رینولدز

معصومه نفیسی

نشر پرتقال

 

رز دختری است جهانگرد همراه با مرغ دریایی و قوری اش مسافر سرزمین های دور می شود تا بذر گل های شگفت انگیز را در قوری اش جمع کند و روزی در باغی بکارد. از میان شلوغی دنیا بلاخره تکه ای زمین پرت و نادیده گرفته شده در شهری شلوغ توجه اش را جلب می کند. زمین را آماده می کند برای کشت بذرهایش اما شگفتا که پرندگان بذرها را از قوری برداشته و خورده اند و جز چند تا دانه کف دستش چیزی برایش باقی نگذاشتند. رز رویای باغش را رها نکرد دانه ها را کاشت و ابرهای بهاری باریدند اما از گل و بته خبری نشد که نشد.

تا اینکه روزی دخترکی با یک گل کاغذی به سراغ رز آمد و قصه ای برایش گفت و قصه ی باغ رز آغاز شد.

#مفاهیم_اصلی

حرکت

سفر/ مهاجرت

کشف

ساختن

کسب

رنگ

اصلی/مصنوعی

واقعی/خیالی

بذر

تغییر/تحول

فرایند/نتیجه

 

#تکنیکهای_کاربردی

خیال پردازی

باورمندی

کشف

تاب آوری

معنا پردازی

مشارکت

مراقبت

خوداتکایی

تحول خواهی

مسئولیت مدنی

 

باغ رز یک «قرارگاه» است . مدتهادر ذهن و خیال رز که با قوری و سفرهای خیالی اش نشان دار شده و بعد از یافتن سرزمین موعود با «قصه » های کودکان آن دیار که هر یک از سرزمینی آمده اند مرزکشی می شود. مرزی بین خیال و واقعیت. مرزی بین حقیقی و مصنوعی.

باغ رز «مکانمندی» باورهاست . جایی است که قرار است به زندگی انسانهای زیادی رنگ ببخشد و این رنگها از قصه های شخصی انها به باغ سرایت می کند.

گوش دادن و معنا یابی از قصه های دیگران یک مهارت است. پر کردن خورجین خود از رنگهای سرد و گرم تجارب سایرین. می توان زندگی انها را تخیل کرد می توان زندگی انها را حقیقتا بویید و چشید. اینجاست که« معنا و انگیزه» سفره ی خود را باز می کند و برای همه لقمه ای موجود است با طعم و لذتی منحصر به فرد.

 

قصه زندگی رز و حرکت او بر امواج در عین پویایی با یکنواختی و بی رنگی همراه است. حتا وقتی دعوت می شود چشم انداز زیبای شهر شلوغ را ببیند . این دعوت را رد می کند تا خودش به کشف نادیدنی ها برود. اما دقیقا انجا که می باید از کاشتن به تنهایی نا امید  شود و باغش به گل نمی نشیند، آدمها می آیند و با خود بو و طعم و رنگ می آورند. در این باغ اعتماد به مشارکت و سهم دیگری در ساختن چشم اندازهای نوین پر رنگ شده است.

در عین ایستایی و خوداتکایی می توان به دیگری تکیه کرد و با قدی بلندتر افق دید خود و بقیه را گستراند.

امتیاز من به کتاب باغ رز در ایده ، پرداخت، ترجمه و تصویرگری و کیفیت فنی سه از پنج ستاره است.

مهارت «رها نکردن رویا» و «باور» به کسب آنچه یک عمر در سر می پرورانیم و «تغییرموثر» در بزنگاه ها را باید با کودکان امروز دنیا طرح و تمرین کرد.

 

 

سحر سلطانی

 

 

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر ۵ ( ۱ آراء:)

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *