مجموعه جان من این کتاب را باز نکن!نوشته: اندی لی/ترجمه: رضی هیرمندی

مجموعه جان من این کتاب را باز نکن!

نوشته: اندی  لی

تصویر: هیت مکنزی

ترجمه: رضی هیرمندی

ناشر: پرتقال

گروه سنی : +۵

امتیاز کتابستان : چهار ستاره از پنج

 

هرکاری دوست داری بکن… جان من این کتاب را باز نکن!

اندی لی نویسنده این مجموعه ابتدا قصد داشت برای چشم روشنی تولد خواهرزاده اش فقط یک جلد کتاب نوشته و به خواهر و شوهر خواهرش هدیه دهد. او غولبچه ای آبی رنگ به نام «ویز» خلق می کند . یک غولبچه غرغرو و عصبانی که قرار است با تحریک حس کنجکاوی کودک او را به کتاب خواندن ، ورق زدن و تماشای تصاویر مهیج  تحریک کند اما ناشر به جلد اول این مجموعه علاقه مند شده و پیشنهاد میدهد در نسخه های بیشتری منتشر شود، آنقدر بچه ها این کتاب را دوست داشتند که ویز نه تنها بیشتر و بیشتر شد که دوستانش را هم آورد و علاوه بر کودکان کوچک سراغ بزرگترهای باسواد هم رفت ، تا آنها را از سرک کشیدن در دفتر خاطرات منع کند!

ویز از عباراتی سلبی و منعی استفاده می کند، تهدید می کند خود را به آب و آتش می زند تا خواننده کتاب مقابلش را ورق نزند. بار اصلی اکتشاف و تهیج این مجموعه بر دوش تصویرگری خوب هیت مکنزی است یک جاهایی که ویز خیلی عصبانی می شود حرف های خط خطی هم می زند اما مخاطب خردسال کنجکاو و کنجکاوتر می شود و میخواهد زود به اخر قصه برسد.

#مفاهیم_اصلی

تماشا

کشف

کنجکاوی

منع

راز

 

#تکنیکهای_کاربردی

پرورش معکوس

تهییج کنجکاوی

خط شکنی

هدایتگری حسی

 

در مجموعه چهار جلدی :  جان من این کتاب را باز نکن!   جان من دوباره این کتاب را باز نکن !   جان من هیچ جوره این کتاب را باز نکن!    جان من این دفترخاطرات را باز نکن! که توسط رضی هیرمندی با طنازی شیرینی ترجمه و نشر پرتقال با کیفیت بسیار خوبی منتشر نموده . کودکان بالای چهار و پنج سال که کتابخوانی را می شناسند با موقعیت های کمیکی مواجه می شوند که آنها را به شکل معکوس و سلبی به سمت کشف و رمزگشایی سوق می دهد و کتاب خواندن در زندگی بشر چیزی بیش از این نیست. قصه ها بسیار ساده اند ویز از مخاطب می خواهد این راه را نرود و کتاب را ادامه ندهد، اما حس کنجکاوی بشر همواره شیفته کشف رازها و موقعیت های پنهانی است و در کودکان بسیار بیشتر.

اندی لی از کنجکاوی طبیعی به عنوان یک هدایتگر برای ترویج کتاب خوانی و با دقت رصد کردن محتوا به منظور کشف و حتا ثبت رخدادها و خاطرات بهره برده است. با شیطنتی تحسین برانگیز مهارت خواندن و نوشتن را تحریک می کند.

این مجموعه مانند آب بازی در عصر داغ تابستان با هیجان و صدای خنده کودکان همراه خواهد شد.

امتیاز من به ایده، پرداخت، تصویرگری و ترجمه خوب و کیفیت فنی چاپ کتاب چهار ستاره از پنج است. تنها ایرادی که این مجموعه دارد قیمت بسیار بالای هر جلد است که این حس را در من بر می انگیزد این کتابها برای طبقه خاصی در ایران است حسی که دلپذیر نیست.

 

سحرسلطانی

 

 

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر ۴٫۶۵ ( ۱ آراء:)

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *