خوابی پر از گوسفند/ نویسنده و تصویرگر: پژمان رحیمی زاده

#خوابی_پر_از_گوسفند
پژمان رحیمی زاده

همه قصه های کودکی ام با «یکی بود یکی نبود» شروع می شدند و سوال همیشگی ام این بود: «زیر گنبد کبود» کجاست؟ مادرم میگفت: «سرزمین همه قصه های دنیا».
مطمئن می شدم حتما سرزمینی یا سیاره ای آن بالا بالاها وجود دارد که همه قصه ها و خواب های ما آنجا هستند و هر شب به نوبت می ایند سراغ ما و اینجای ماجرا دوست داشتم درباره این سرزمین بدانم و بپرسم و بی خواب می شدم . پاسخ سوالات موکول می شد به شب های بعد…
تصور وجود این سرزمین آنقدر شیرین بود که وقتی بعدها فهمیدم افلاطون هم دنبال یک سرزمین مثالی آن بالابالاها بوده خنده ام گرفت که او هم از تبار آدمهای دوستدار قصه بوده!
کتاب #خوابی_پر_از_گوسفند از مجموعه کتابهای #آرامشی پیش از خواب برای کودکان زیر شش سال است. به منظور بلند خوانی و کمک برای آرامش و گفتگوهای آزاد شبانگاهی کودک. پژمان رحیمی زاده که تصویرگر کتاب هم هست به سراغ مساله بی خوابی بچه ها رفته و راه حل هایی با خوددارد. اولین و کلیدی ترین آنها شمردن گوسفندان خیالی سرزمین خواب است . وقتی بچه ها پلکشان را می بندند مثل چوپانی در دل دشت شروع کنند به شمردن گوسفندان پشت پلک هایشان. در جریان قصه یکی از گوسفندها گم می شود و راه حل دوم به گرگ بی خواب داده می شود ، اینکه به جای پنهان کردن گوسفندها «کتاب» بخواند تا خوابش ببرد. راه حل آخر هم فکر کردن به «سرزمین قصه ها » است. نویسنده در پایان هدیه ای برای بچه ها دارد . او همه گوسفندان خواب خودش را به بچه ها می بخشد تا بشمارند و به سرزمین خواب بروند.

ایده اصلی کتاب مبتنی بر گفتگو آرامشی درباره بی خوابی کودکان مهم و کاربردی است اما برخلاف تصویرگری خوب، کتاب خیلی روان و خوش خوان در نیامده است. در واقع حین خواندن کتاب چند جایی وقفه و بن بست روایی دارد و کودک را منتظر می گذارد که بداند قرار است چه اتفاقی برای پسرک و گوسفندها و سرزمین قصه ها بیفتد و سیالیت ذهن کودک حین شنیدن کتاب با وقفه همراه می شود. این کتاب تلاش خوب نویسنده ی تصویرگر است اما از لحاظ روانیِ روایت جای کار دارد. برایم جالب آمد کتاب از سوی لاک پشت پرنده درجه عالی دریافت کرده است.

امتیاز من به این کتاب از ۵ ستاره ۲ است.

سحرسلطانی

امتیاز منتقد

تالیف
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز نهایی

امتیاز کاربر ۱٫۵ ( ۳ آراء:)

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

آفتاب پرست غمگین/ نوشته و تصویر: امیلی گرویت/ ترجمه: شیما شریفی

آفتاب پرست غمگین Blue chameleons نوشته و تصویر: امیلی گرویت Emily Gravett ترجمه شیما شریفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *