هدیه تولدی که داستان شد! نوشته: کندیس فلمینگ/ ترجمه : مینو همدانی زاده

 

#هدیه_ی_تولدی_که_داستان_شد!

نوشته: کندیس فلمینگ
تصویر: جی برایان کاراس
ترجمه: مینو همدانی زاده
نشر: پرنده آبی « انتشارات علمی و فرهنگی»
گروه سنی: +۴
امتیاز کتابستان: چهار از پنج ستاره

⭐️⭐️⭐️⭐️

 

همه چیز از یک دعوت‌نامه شروع شد. آن هم زیر در کلبه‌ی جک و مادرش.
دعوت‌نامه از طرف پادشاه بود و فردا بعدازظهر تولد ده سالگی شاهزاده خانم در قصرشان.
همه‌ی بچه های سرزمین جک دعوت بودند، حتا خودش که پسرک فقیری بود و دلش می‌خواست حتما به این جشن تولد برود اما جک و مادرش نه هدیه‌ای داشتند، نه پولی برای خرید کادو.

جک ناامید نشد. وقتی نمی‌شود چیزی بخریم می‌توانیم آن را بسازیم. می توانیم با چیزهای دیگر عوض کنیم. می توانیم امانت بگیریم. می‌توانیم قرض کنیم. راه های زیادی برای حل این مشکل وجود دارد فقط کمی اعتماد به نفس می خواهد و خلاقیت که جک هر دو را داراست.

جک دست به کار می‌شود، برای آماده کردن کادوی تولد شاهزاده خانم که یک کیک تولد دو طبقه‌ی طلایی و خوشمزه است، همان شب کیک را با ده تا شمع، درشت‌ترین توت‌فرنگی آن سرزمین و گردو تزئین می‌کند.
فردا صبح زود لباس‌های تمیزش را می پوشد و با کیکی که پخته به سمت قصر راه می‌افتد اما در راه اتفاقات عجیب و غریبی منتظر جک و هدیه ی تولد او هستند…

#مفاهیم_اصلی

پذیرش
راه حل
انعطاف
ساختن
کنترل
افسانه/ خیال/ واقعیت

#تکنیکهای_کاربردی

مساله یابی
مسیر سازی
برون رفت
ریسک پذیری
خیال پردازی فعال
خلق و افرینش

خردسالان عموما شیفته «افسانه‌ها» هستند. قدمت این روایتها که با جادو ، خرق عادت ، غول و هیولا همراه شده و در اکثر مواقع عاقبت شیرینی دارند تمرین بسیار خوبی است برای ارائه موقعیت‌هایی به کودکان که بتوانند مسیرها را در دو ساحت «خیال و واقعیت» ارزیابی کنند و حین رسیدن به تنگناها و بن بستها راه‌حلهای ابداعی را پیشنهاد دهند. به همین دلیل ادبیات برای خردسالان و کودکان غنای خوبی دارد تا محرک این مهارت ورزی فکری -زیستی باشد.

کندیس فلمینگ افسانه‌ای کهن را به بهترین شکل بازنویسی کرده است و چقدر این بازنویسی‌ها و بازآفرینی ها برای کودکان امروز جهان ضروری است. از آنها بخواهیم افسانه‌های قومیتی خود را با کمک پدربزرگها و مادربزرگها جمع آوری کنند و با نگاهی انتقادی باز‌آفرینی کنند.

وقتی خردسالان با جک همذات‌پنداری می‌کنند و بابت اتفاقات تلخی که سر راهش قرار می‌گیرند پذیرش و انعطاف جک در تمام مسیر را می بینند جک یک الگوی تمام عیار «امیدواری خلاقانه» است نه امید کاذب و عبث.
جامعه امروز ایران به کودکانی نیاز دارد که مفهوم امید را به خلق و ساختن توامان پیوند بدهند و این کتاب یکی از بهترین ابزارها برای این منظور است.

امتیاز من به ایده و پرداخت بسیار خوب نویسنده و تصویرگری جذاب و پر از جزییات، کیفیت خوب کاغذ و رنگ و نشر و همچنین ترجمه اثر چهار ستاره از پنج است.
سحر سلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

آفتاب پرست غمگین/ نوشته و تصویر: امیلی گرویت/ ترجمه: شیما شریفی

آفتاب پرست غمگین Blue chameleons نوشته و تصویر: امیلی گرویت Emily Gravett ترجمه شیما شریفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *