گربه چه مهربون شده! نویسنده: فرهاد حسن زاده/ تصویرگر: غزاله بیگدلو

#گربه_چه_مهربون_شده!
نویسنده: فرهاد حسن زاده
تصویرگر: غزاله بیگدلو
نشر: پرنده آبی«علمی فرهنگی»
گروه سنی: +۳
امتیاز کتابستان: سه از پنج ستاره
⭐️⭐️⭐️

گربه حنایی با صدای بلندی گفت: :میووووووو… و آهسته از دیوار پایین آمد.

گربه رفت به ایوان خانه و بعد هم اتاق، تنگ ماهی قرمز را دید اما برخلاف دیروز سراغ ماهی نرفت تا شکمی از عزا در بیاورد.
رفت توی باغچه و با گنجشک زخمی روی زمین هم کاری نداشت، لقمه‌ی چپش نکرد بعد هم رفت داخل انبار و به موشی کاری نداشت!
یعنی چی شده؟ گربه چه مهربون شده؟!

#مفاهیم_اصلی

شکار
رحم / مروت/ گذشت
ترس
انتظار
عادت
فاصله
جنگ/ صلح
راز بقا
شکارچی/ شکار

#تکنیک_های_کاربردی

خرق عادت
آشنایی زدایی
پیش بینی ناپذیری
چرخه حیات
وارونه نگری

🐈

گربه حنایی از کنار تمام حیوانات خانه که تا چند روز پیش شکار لذیذش بودند می‌گذرد و بدون اینکه کاری به آنها داشته باشد به انباری می‌رود تا کار مهمی را به انجام برساند.
یعنی چه اتفاقی افتاده که با یک پنجول ماهی، گنجشک و موش را به دندان نمی کشد؟

از روی جلد کتاب وقتی با گربه لچک به سری مواجه شدم که کنار شکارهایش نشسته یک حس غریبی به دلم افتاد.
چرا تصویرگر سر گربه لچک کشیده؟ با آثار نویسنده و تصویرگر آشنایی دارم و این سوال برایم یک علامت سوال شد تا اینکه در جریان داستان متوجه شدم باید حتما بر «ماده بودن» گربه تاکید می شد و این لچک خالخالی یک ابزار کارآمد به چشم کودک ایرانی است تا از همان جلد کتاب درک کند با یک خانم گربه همراه خواهد شد.

این کتاب از مجموعه «داستانهای صلح و دوستی» نشر پرنده آبی است. مهربانی گربه به شکل طبیعی برای گربه ماده چند روز قبل از زایمانش رخ می دهد و گربه ماده تمایلی به غذا ندارد. برخلاف گربه نر که در صورت گرسنگی شدید براحتی بچه های تازه متولد شده جفتش را خواهد خورد.

نویسنده دست می‌گذارد روی خصیصه مادرانه برای شرح یک بینش. اینکه وقتی خودت قرار است مادر باشی جهان را جای امن‌تری برای کودکان می‌خواهی و خودت هم به دایره بزرگ کنش‌گری صلح می‌پیوندی. در نگاه فمنیستی هم صلح جهانی امری زنانه و مادرانه است البته از منظر فلسفی نه جنسیتی.

ایده بسیار دلنشین، اما در نبرد با «منطق بقا» شکست خورده است. چرخه‌ی حیات، اصل بقا بدون هیچ عذاب وجدانی با کنش و واکنش بین شکارچی و شکار می چرخد. حیات بر دوش این اصل استوار است. نمی توانیم برای ایجاد و توسعه مفهوم گرانقدر «صلح» این اصل را زیر سوال ببریم.
این اثر به عنوان یک تلنگر قصه جذابی است اما در جریان یک بحث چالشی محرک مناسبی برای ایجاد مفهوم صلح نیست. زیرا صلح با خود و با جهان به معنای گذر از حق بقا ( با حذف شکار ) ممکن نیست. اساسا شکار و صید به معنای خشونت و توحش نیست که با استثنای احوال گربه ماده بتوان نمودی از صلح در آن یافت. این اثر می تواند در خردسالان دوگانه ارزش مدار وحشی و رام را پررنگ کند و اینکه حیوانات شکارچی نماد جنگ و توحش اند در حالی که حیوانات خانگی یا گیاهخوار مورد ظلم واقع می شوند. در انیمیشن معروف زوتوپیا این دوگانه وحشی و اهلی به خوبی در ذهن کودکان بازسازی و نشانه گذاری می شود تا نگاه اتوپیایی به مفهوم صلح ایجاد نگردد.

تصویرگری ساده اما پر از جزییات بیگدلو و طنز ناب فرهادحسن زاده در تصاویر را تحسین می‌کنم مخصوصا در انباری که به جای سم‌موش از «آب حیات و سم زنده کن» به عنوان برچسب روی قوطی‌ها استفاده شده بود. آنقدر جزییات تصویری کتاب را دوست دارم که بارها و بارها به تصاویر خیره می شوم تا رمزگشایی کنم و لذت ببرم. این وارونه نمایی و استفاده از گزینه های الترناتیو کاملا معکوس ذهن خردسالان را قلقلک می‌دهد تا تصور کنند جهان با حضور موشها در خانه و انبار بدون حذفشان چگونه خواهد بود؟ حتا می توان سوسکها را هم به این تصور اضافه کرد.

کیفیت فنی، جنس خوب کاغذ، صحافی کتاب و قیمت روی جلد خوب است. امتیاز من به ایده، پرداخت، تصویر، کیفیت فنی اثر سه ستاره از پنج است.

سحر سلطانی

 

 

تالیف
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

آفتاب پرست غمگین/ نوشته و تصویر: امیلی گرویت/ ترجمه: شیما شریفی

آفتاب پرست غمگین Blue chameleons نوشته و تصویر: امیلی گرویت Emily Gravett ترجمه شیما شریفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *