اژدها کجاست؟ نوشته و تصویر: لئو تیمرز/ ترجمه: ویکتوریا فاتحی

اژدها کجاست؟
Waar is de draak
نوشته و تصویر: لئو تیمرز Leo Timmers
ترجمه: ویکتوریا فاتحی
انتشارات: موسسه پژوهشی تاریخ و ادبیات کودکان/ کتابهای تاک
گروه سنی: ۴+
امتیاز کتابستان: ۵ از ۵ ستاره

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

ماجرا از قصر پادشاه شروع می‌شود، تا چشمهای پادشاه گرم خواب شد یک اژدها در اتاق خوابش می‌پلکید، پادشاه به سربازانش دستور داد او را پیدا کنند، سه سرباز با شمشیر، تبر و چراغ در دست نصف شبی از قصر خارج شدند تا اژدها را پیدا کنند وگرنه پادشاه از ترس خوابش نمی‌برد!

آنها با شجاعت بسیار و دانستن اینکه اژدها چه شکلی است به بیایان، جنگل و ساحل قدم گذاشتند، چند باری حدس زدند به اژدها نزدیک شده‌اند اما حدسهایشان نقش بر آب می‌شد تا اینکه چراغ خاموش شد و …

#مفاهیم_اصلی
شک، یقین، حدس، دقت، مشاهده، صبر، آزمون، دلالت

#تکنیکهای_کاربردی
تخمین مبتنی بر شواهد، قیاس، ارزیابی دلایل، استقراء، پیش‌بینی، خوداصلاحی، تاب‌آوری، راستی‌آزمایی

از میان سه سرباز سلحشوری که از قصر خارج شدند تا اژدها را بیابند به ترتیب قد و جثه ابزارهایی در دستشان دیده می‌شود، سپر و شمشیر، تبر و چراغی روشن.
هر بار در دل تاریکی بر اساس ویژگی های ظاهری که از اژدها شنیده‌اند حدسی می‌زنند اما سرباز کوچک با چراغش راستی‌آزمایی می‌کند و(زور و قدرت کارایی ندارد) دریغ از زمانی که چراغ خاموش می‌شود.
در هر حدس قدرت تخیل و چربیدن خیال بر واقعیت خودنمایی می‌کند و اینکه اگر برای ثانیه‌ای چراغ منطق و استدلال را خاموش کنیم فرصت شناخت از کف خواهد رفت.

این کتاب ابزار مشاهده‌گری خلاق خردسالان در کلاسهایم است، تمرین حدس زدن و راستی‌آزمایی و خوداصلاحی، حرکت بر مرز لغزنده شک و یقین.

حدسهای اول کودکان با قاطعیت خبر از کشف اژدها می‌دهند و زمانی که به قدرت بی‌مثال نور و روشنی بر سایه‌ها پی می‌برند از صلبیت یقینشان کاسته شده به دیار شک پا می‌گذارند اما وقتی چراغ خاموش می‌شود دیار شک هم جای امنی به نظر نمی‌رسد و باید دنبال راهی برای اثبات یقین بگردند.
پایان بندی فوق‌العاده کتاب نقطه‌ی عطف و همه چیز تمامی این اثر است.

ایده طنازانه‌ی داستان‌، تصویرگری قدرتمند، پرداخت شیرین ، ترجمه خوب و کیفیت فنی کتاب ۵ امتیاز درخشان را نصیب کتاب «اژدها کجاست؟» نموده است.

پیشنهاد می‌دهم بعد از مطالعه این کتاب از بازی‌های مکمل برای تماشاگری فعالِ جزییات و جرات‌ورزی به منظور حدس و شک استفاده کنید.

سحرسلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ستاره ای برای همه / نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان/ مترجم: فواد صادقیان

ستاره‌ای برای همه Een Ster Vooi iedereen نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان Evelien Jagtman مترجم: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *