پادشاه کوتوله و چهل دردسر بزرگ/ نوشته: مهدی میرکیایی/ تصویر: علی مفاخری

پادشاه کوتوله و چهل دردسربزرگ
نوشته: مهدی میرکیایی
تصویر: علی مفاخری
نشر: محراب قلم
گروه سنی: +۶
امتیاز کتابستان ۵ از ۵ ستاره
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

«هیچ اشکالی ندارد، پادشاه می‌تواند کوتوله هم باشد،اما وقتی پادشاه کوتوله شد، همه‌ی آدمهای شهرش کوتوله می‌شوند و آن وقت میزها و صندلی‌ها و آینه‌ها هم مخصوص کوتوله‌ها ساخته می‌شوند، ماشینها و خانه‌ها هم همین‌طور؛ و یادمان نرود قصه‌ها هم کوتوله می‌شوند، مثل قصه های‌ما، قصه‌هایی کوتاه و راحت. برای پادشاه کوتوله باید قصه‌های کوتوله  نوشت، این بهترین نام برای آنهاست…»

معرفی پشت جلد کتاب تمام آنچه لازم است درباره کتاب بدانیم را به مختصرترین شکل ممکن که نویسنده آن را کوتوله‌ترین حالت نامیده ارائه کرده است.

#مفاهیم_اصلی
قدرت، دیکتاتوری، دستور، اطاعت، نقد، تقلید، مصلحت، عادت، انفعال، خودشیرینی

#تکنیکهای_کاربردی
روایتگری، مساله اندیشی، طنز پردازی، نقادی، آلترناتیویابی، رشادت‌ورزی، حقیقت‌جویی

پادشاه کوتوله، چاق، کچل و دماغ گنده است معیارهای زیبایی شهر باید بر اساس چهره و قامت او سنجیده شوند. هیچ فردی نباید از او بلندتر باشد، وگرنه به سرزمینهای سردسیر تبعید می شود.
بازار دماغ مصنوعی مدل پادشاه گرم شده، زیرا مردم نمی‌خواهند بابت دماغهای قلمی شان به سرزمین سردسیر رفته و آواره شوند.

علایق و سلیقه پادشاه بر همه چیز اثر می‌گذارد. از تماشای گلها تا آواز پرندگان و وزش باد و بارش برف. در چهل روایت و با زبان طنز به خوبی زندگی یک دیکتاتور، انتظاراتش از جهان و تاثیر اطرافیان بر گنده‌دماغی اش را می‌خوانیم.

آنقدر این روایتهای کوتاه، ملموس و شیرین اند و زبان فاخر طنازانه‌ای دارند که با اطمینان می‌توان ادعا کرد روان شناسی دیکتاتوری را به راحتی برای کودکان طرح و در ذهن آنها جای‌گیر می‌کنند.

پادشاه کوتوله و چهل دردسر بزرگ در مدت ده سال، ده بار تجدید چاپ شده، یک بار هم کتاب سال شورای کودک شده و تصویرگری خوبی دارد که ای کاش رنگی بود. متعجبم کتاب تالیفی با این سادگی و ایجاز چرا هنوز به زبانهای دیگر ترجمه نشده است؟
براحتی می تواند یک کتاب خوب و درجه یک ایرانی در کشورهای دیگر شود. نویسنده دکترای تاریخ بعد از اسلام دارد و زبان و ادبیات کودکان را خوب می‌شناسد. انچه برای تالیف چنین کتابی لازم است را به خوبی در خود دارد.

ایده، پرداخت طنازانه و ادبی، تصویرگری و کیفیت فنی کتاب آن را شایسته ۵ ستاره درخشان می‌کند.

سحر سلطانی

 

تالیف
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

من دلیل دارم./ نویسنده و تصویرگر: شینسوکه یوشی تکه/ ترجمه رضی هیرمندی

من دلیل دارم. I can explain نوشته و تصویر: شینسوکه یوشی‌تکه ترجمه: رضی هیرمندی نشر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *