سنگی نشسته بود ساکت و آرام / نوشته : برندن ونتسل/ ترجمه: رضی هیرمندی

سنگی نشسته بود ساکت و آرام
نوشته و تصویر: برندن ونتسل
ترجمه: رضی هیرمندی
نشر: پرتقال
گروه سنی : +۴
عنوان اصلی: Brenden Wenzel / A Stone Sat Still
امتیاز کتابستان: پنج از پنج ستاره
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

سنگی نشسته بود ساکت و آرام همراه گل و لای و آب و علف.
تاریکی و روشنی ، صدا و سکوت، رنگ و حرکت، کوچکی و بزرگی، تنهایی و دوستی و هر چه بخواهید به عمر خود دیده. گاهی گرم و گاهی سرد، گاهی نرم و وقتی هم زبر… کسی چه می داند سنگ خاطره است یا همیشه بوده؟

#مفاهیم_اصلی
سکون/ حرکت
نسبیت
وجود
تغییر
ادراک

#تکنیکهای_کاربردی
نسبیت یابی / مطلق زدایی
کثرت گرایی و وحدت نظر
شناخت تکاملی
هستی‌مندی

 

با برندن ونتسل در کتاب کم کلمه و خوش تصویر « همه گربه را دیدند» اشنا شدیم.
کتابی که با جملات تکراری اما تصاویر مهیج کاملا منطبق بر شبیه‌سازی مغز جانوران مختلف از فرآبند دیدن به خردسالان می‌آموخت هر چشمی به شیوه خودش به جهان می‌نگرد و هیچ تصویری «حقیقت» مطلق نیست.

حالا فراتر از حس بینایی نویسنده به سراغ «قوای شناختی و ادراک بشر» از یک سوژه ساده و ساکن می‌رود.‌ یک تکه سنگ که ساکت و آرام نشسته است.

دونالد کمبل در نظریه تکامل شناختی Evolutionary Epistemology معتقد بود: تکامل زیستی خودش یک فرآیند شناختی است.
یعنی آنچه داروین و بسیاری از نظریه پردازان بعد از او تحت عنوان تکامل طرح می‌کنند مبتنی بر درک بشر و جاندران و اهرم های اصلی شناختشان از هر سوژه‌ای تغییر نموده و توسعه می‌یابد اینکه من سنگ را جسمی راکد و سخت اما شما یک جسم بزرگ و روشن؛ دوست سوم یک اقامتگاه دائمی برای حشرات می‌بیند به همه‌ی ما کمک می‌کند فرایند شناخت را تکامل ببخشیم، نسبت ها و قواعد بین اجزای جهان را کشف کنیم و نگاهی سیستماتیک و نسبیت باور داشته باشیم. هرچه درک می‌کنیم به چشمان ما و تجارب و پیشنه ما مرتبط است و فقط یک تکه از پازل بزرگ تکامل بشری است.

در کتاب «سنگی نشسته بود آرام و ساکت» بار دیگر برندن ونتسل دست ما را می‌گیرد و با نقاشی‌های شگفت انگیز و سهل و ممتنعش به دل چگونگی شناخت جهان می‌برد. نگاه «پازلی و تکاملی» که ونتسل به خوبی در دل این کتاب جا داده یک گفتمان مهم شناختی در فلسفه، روان شناسی و جامعه شناسی است. اینکه هستی‌مندی هر موجودی هم‌جهت با ادراک سایر اندیشنده‌ها معنا و توسعه می‌یابد و هیچ قومی نمی‌تواند مدعی شود تنها نگاه حقیقت‌بین و کامل‌ترین درک از جهان را داراست.

امتیاز من به ایده و پرداخت، تصویر و ترجمه و کیفیت فنی پنج از پنج ستاره است اما صد حیف که قیمت هفتاد هزارتومانی کتاب در این ایام پربلای اقتصاد ایران دستان کودکان بسیاری را از چشیدن این اثر کوتاه می‌دارد و تکامل شناختی ما در ایران محدود به طبقه خاصی از دارندگان خواهد ماند.

سحرسلطانی

 

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ستاره ای برای همه / نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان/ مترجم: فواد صادقیان

ستاره‌ای برای همه Een Ster Vooi iedereen نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان Evelien Jagtman مترجم: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *