باور کنید من مرغ ماهی خوار نیستم! نوشته: حسین قربانی/ تصویرگر: مهناز سلیمان نژاد

باور کنید من مرغ ماهی خوار نیستم!
نوشته: حسین قربانی
تصویرگر: مهناز سلیمان نژاد
نشر: فاطمی کتاب طوطی
گروه سنی: +۴
امتیاز کتابستان: سه از پنج ستاره

⭐️⭐️⭐️

«من مرغ غم‌خورکم نه ماهی‌خوار، مرغ ماهی‌خوار از اقوام دورم است. ما با هم کلی فرق داریم.»

مرغ ماهی‌خوار نشسته کنار برکه و خطاب به ماهی‌های ریز و درشت درون آب که اتفاقا حافظه درست و حسابی هم ندارند سخنرانی می‌کند.
او معتقد است همواره نگران خشک‌سالی و مرگ ماهی‌ها بوده و خرچنگ به دروغ مدعی شده او ماهی‌ها را به جای بردن به برکه پرآب پشت کوه وسط راه خورده است، زخم روی گلویش که کار خرچنگ است را نشان می‌دهد و برای اثبات حقانیت ادعایش در توطئه خرچنگ بر علیه خود اعلام می‌کند حاضر است هر روز دو سه تا ماهی را به منقار گرفته و به برکه پر آب پشت کوه ببرد…

#مفاهیم_اصلی
کلک
توطئه
خودفریبی
فراموشکاری
بخشش
پروپاگاندا
مظلوم نمایی

#تکنیکهای_کاربردی
تفکر نقاد
ارزیابی مستمر
راستی آزمایی
کنشگری فعال
خوداصلاحی
توهم توطئه

اگر با داستان‌های کلیله و دمنه آشنا باشید خیلی زود متوجه خواهید شد داستان پیش‌رو در واقع بازآفرینی خلاقانه «ماهی خوار و پنج پایک» است.
مرغ ماهی‌خواری که به بهانه خشکسالی وعده می‌دهد ماهی‌ها را هر روز به منقار گرفته به برکه دیگری حمل کند اما وسط راه می‌خورد، وقتی نوبت به خرچنگ می رسد و استخوان ماهی ها را از فراز آسمان می‌بیند گردن مرغ را در چنگال گرفته و او را بر زمین می‌کوبد. به سراغ ماهی‌های برکه قدیمی رفته و ماجرای این فریب و توطئه را می‌گوید.
حالا ادامه داستان را به قلم حسین قربانی می‌خوانیم. مرغ ماهی‌خوار بازگشته و نامش را عوض کرده. از دسیسه‌های خرچنگ در فریب ماهی‌ها می‌گوید تا خودش تنها شکارچی برکه باشد. آیا ماهی‌ها دوباره فریب می خورند یا نه؟

در این بازآفرینی خیلی دقیق به چرخه های باطل تکرار خطاها اشاره می‌شود اینکه چرا مردم زودباور و خوش باورند و گذشته را فراموش می‌کنند؟
اینکه بشر نیاز به نگاه نقاد دارد تا از این چرخه‌ها بیرون بیاید و خود را نجات دهد؛ همواره افرادی منفعت طلب هستند که در لباس خیرخواهی و کمک نهایت سواستفاده را از مردم خوش باور می کنند.

زمانی خوداصلاحی و عدم تکرار عادتهای مخرب رخ می‌دهد که هزینه اندیشه و نقد را بپذیریم و اجازه ندهیم کسی مسئولیت اندیشه را به جای ما بر عهده بگیرد.

بازآفرینی موفقی در این قصه می بینیم که متاسفانه با تصویرگری بسیار شلوغ و رنگ رنگی بازاری و قطع کوچک کتاب تلف شده است. ابعاد کوچک صفحات و جزییات پر رنگ برکه از نظر بصری دو امتیاز منفی برای اثرند.

امتیاز من به ایده خوب و پرداخت مناسب و کیفیت خوب کاغذ و دوخت کتاب سه از پنج است. همچنان قیمت ۵۰هزار تومانی برای این کتاب کوچک و چند برگی را گران دانسته و معتقدم باید امکان دسترسی به کتابهای خوب را برای همه کودکان ایران مهیا کرد و این قیمتها برای کتاب و ادبیات کودک بسیار بالا هستند.

سحر سلطانی

تالیف
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر ۳٫۳۸ ( ۱ آراء:)

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ستاره ای برای همه / نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان/ مترجم: فواد صادقیان

ستاره‌ای برای همه Een Ster Vooi iedereen نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان Evelien Jagtman مترجم: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *