مشارکت (مفاهیم پایه و مقدماتی) موسسه پژوهشی کودکان دنیا

 

عنوان کتاب: مشارکت (مفاهیم پایه و مقدماتی)
تهیه شده در مرکز آموزش مشارکتی
موسسه پژوهشی کودکان دنیا
انتشارات کارگاه کودک

در این کتاب مشارکت به عنوان یک نوع شیوه رفتاری در نظر گرفته می‌شود. در این رویکرد مشارکت یعنی روشی برای زندگی. فرد مشارکتی در همه ابعاد زندگی این رفتار را از خود بروز می‌دهد.

از آنجایی که مشارکت موجب توانمندی بیشتر، رسیدن به نتیجه مطلوب‌تر، تقسیم کار هدفمند با توجه به توانایی هر فرد، و بروز رفتار مسئولانه نسبت به اتفاق‌های اطراف می شود، ضروری است تا بستر مناسب برای یادگیری رفتار مشارکتی از کودکی و نوجوانی فراهم شود.

رویکرد این کتاب به مشارکت جامعه محور است و مشارکتی که از آن نام برده می شود مبتنی بر طرز تفکر «برنده، برنده» است. از این رو شایسته است برای کودکان و‌ نوجوانان زمینه ای فراهم کرد تا آنها در قالب کار گروهی برای رسیدن به هدف مشترک، رفتار مسئولانه ای داشته باشند. به گونه‌ای که همگان در منافع شریک باشند و موجب بهبود زندگی همه شود.

مطالعه این کتاب به شما کمک می‌کند به عنوان فردی که با کودکان و نوجوانان سر و کار دارید، برای شناخت مفهوم مشارکت و کاربست آن، در مسیر درست گام بردارید.

مفاهیم اصلی: کار گروهی ، رفتار مسئولانه، هدف‌گذاری، همکاری، توجه به خود و دیگران، مراقبت ، مشورت
تکنیک‌ها: مشارکت، حل مساله، جرئت ورزی، بحث گروهی

 

مهناز میرزایی

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

رازهای خانواده ایرانی / نوشته: سحر سلطانی

رازهای خانواده‌ی ایرانی معرفی کتاب اصول و حواشی تربیت جنسی مهم‌ترین مولفه‌های تربیت جنسی کودکان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *