از تجربه های کار با کودکان(مجموعه سه جلدی)

عنوان کتاب: از تجربه های کار با کودکان(مجموعه سه جلدی)

تهیه شده در موسسه آموزشی کودکان دنیا

ناشر: انتشارات کارگاه کودک

تالیف و ترجمه مهدخت صنعتی و دیگران.

 

مجموعه از تجربه های کار با کودکان توسط موسسه پژوهشی کودکان دنیا تهیه شده و توسط انتشارات کارگاه به چاپ رسیده است. این مجموعه حاصل گردآوری تجربیات ۳۰ مربی مهد در برخورد با پرسش ها و مسائل کودکان است.
در جلد اول به چهار مقوله انضباط، پرسش های جنسی کودکان، بیماری کودک و مرگ و زندگی جلد دوم شامل استقبال از کودکان، خشونت کودکان، خواب کودکان و کودکان سخت غذا است.جلد سوم به چهار مقوله اضطراب کودکان، کار با کودکان مسئله ساز، مفهوم صبر می پردازد.
متن کتابهای این مجموعه با زبان بسیار ساده و به دور از تئوری پردازی ثقیل نوشته شده است و نکاتی که در ارتباط با هر مفهوم ذکر شده کاربردی است.

در جلد اول به مفهوم انضباط به عنوان پدیده ای یاد می شود که می تواند کمک کند که کنترل بیرونی کودک به کنترل درونی حرکت کند.
راهکارهایی که در بخش دوم در پاسخ به اینکه “با پرسش های جنسی کودکان چه کنیم؟ ” ارائه می دهد به مراقب کمک می کند در مواجهه با پرسش های جنسی کودکان وحشت زده نشود و پاسخ مناسبی را برای توضیح این مسائل به کودک می دهد.

در بخش سوم مواجهه با بیماری کودک است. هدف این فصل این است که به مراقب کودک کمک می کند بیماری های کودک را بشناسد و بتواند به موقع جهت درمان آن اقدام کند.

هدف بخش چهارم این است که مراقب چگونه می تواند به کودک کمک می کند تا مفهوم مرگ را دریابد. در این بخش تاکید اصلی بر این است که کودکان احساس غم انگیز مواجهه با مرگ را درک کنند. تجربیاتی که در این بخش بیان شده بر اساس یک تجربه عملی از دست رفتن مادر یکی از کودکان مهد نوشته شده است. این بخش به مراقب می آموزد چگونه از موقعیتی که کودک در آن قرار گرفته و احساس ناخوشایندی را تجربه می کند در راستای رشد و بالندگی کودک استفاده کند.

مفاهیم اصلی: نظم، بیماری، مراقبت جنسی، مرگ و زندگی
تکنیک های اصلی: طرح مساله، بحث گروهی، خود کنترلی، تاب آوری

مهناز میرزایی

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

رازهای خانواده ایرانی / نوشته: سحر سلطانی

رازهای خانواده‌ی ایرانی معرفی کتاب اصول و حواشی تربیت جنسی مهم‌ترین مولفه‌های تربیت جنسی کودکان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *