زندگی من در آکواریوم / نوشته: باربارا دی/ ترجمه : آلاله ارجمندی

زندگی من در آکواریوم/My Life in the Fish Tank
باربارا دی /barbara Dee
ترجمه: آلاله ارجمندی
گروه سنی: +۱۳
نشر: ایران بان
امتیاز کتابستان: ۴/۵ از پنج ستاره
⭐️⭐️⭐️⭐️🌱

زینیا دختر سوم از خانواده شش نفره منینگ است. برادر بزرگش گابریل فرزند اول، خواهرش اسکارلت فرزند دوم و ایدن ته تغاری. خانواده‌ای شاد که به داشتن صدای بلند در استخر شهر مشهور بودند و هر سال باید بچه‌ها روی پله‌های خانه به ترتیب سن قرار می‌گرفتند تا عکس سالیانه بیندازند.

مادر دبیر ادبیات و پدر مدیر شرکت بود و همه چیز به خوبی و خوشی پیش می رفت که تلفن زنگ می‌خورد و از کالج گابریل هجده ساله خبر می‌رسد که او با سرعت زیاد ماشین هم اتاقی‌اش را کوبیده به درخت. پدر ومادر به بیمارستان می‌روند و از آن تلفن به بعد خانواده هرگز به وضعیت قبل باز نمی‌گردد. گابریل دارای اختلال ذهنی دو قطبی شیدا- افسرده است و سالها با آن دست و پنجه نرم می‌کرده بی‌آنکه کسی از درون او باخبر شود . همه گمان می کردند او یک نوجوان عجیب است و همین.

حالا تمام اعضای خانواده فرو پاشیده‌اند از طرفی گیج‌اند چون گابریل به جای کالج باید به آسایشگاه روانی رفته و درمان را شروع کند. از طرفی هیچ کس دقیقا نمی‌داند چه باید بکند.

مادر تدریس در دبیرستان را رها و خانه و بچه ها را تقریبا فراموش می‌کند پدر دیرهنگام به خانه می‌آید تا بقیه را نبیند.

حالا زینیا که او را زینی صدا می‌زنند با دوستان صمیمی‌اش دچار چالش شده ، پدر و مادر تاکید کرده‌اند ماجرای گابریل راز خانوادگی است و نباید به کسی چیزی بگویند چون حریم خصوصی برادر بزرگ است. دوستان زینی می‌خواهند از حال دوستشان، برادر و خانواده‌اش بیشتر بدانند و زینی هر روز بیشتر در لاک سکوت فرو می‌رود و به آزمایشگاه علوم پناه می‌برد تا اینکه یک روز دعوت‌نامه‌ای از راه می‌رسد.

#مفاهیم_ اصلی
راز، خانواده، ترس، تغییر، بیماری

#تکنیکهای_ کاربردی
همپایی، خودیابی، دگر مراقبتی، طلب کمک ، رازداری

در آثار ادبی و سینمایی همیشه از افراد مبتلا به اختلالات ذهنی سخن رفته، کودکان درگیر اتیسم، بیش فعالی، دیرآموزی، دوقطبی و … خیلی خوب از شرایط پیچیده والدین سخن گفته شده اما تا به حال از فشاری که بر سایر اعضای خانواده یعنی برادر و خواهرها می‌آید چیزی نخوانده و ندیده‌ام. افرادی در سایه و فراموش شده.
کودکانی با بار سنگین مصائب برادر یا خواهر درگیر با اختلال که باید مدارا کنند، بپذیرند و شکایتی نکنند.

اولین بار است که در رمانی نوجوانانه به بهترین شکل این گروه از سایه به زیر افتاب آمده‌اند تا شرح حال دردها و ترسهایشان عریان شود. باربارا دی به خوبی اختلال دو قطبی را شرح می‌دهد حس شیدایی و افسردگی و شرایط کنترل را در حد فهم نوجوانان باز می کند.

مهمترین و دلچسب‌ترین بخش این کتاب ترجمه بسیار زبردستانه آلاله ارجمندی با اصطلاحات و زبان نوجوانان امروز است کاری که قطعا از مترجمان میان سال بر نمی آمد. این کتاب نوید ورود یک مترجم زبان بلد و نوجوان‌شناس را می‌دهد که مقدمش در عرصه ترجمه مبارک است.

اما ویرایش محاوره‌ای اثر اشکالات اساسی دارد مثلا کلماتی مانند «خیله خب» که در نوشتار «خیلی خوب» است و مواردی مشابه آن که امیدوارم در چاپهای بعدی اصلاح شوند.

کتاب «زندگی من در آکواریوم» را بدون توقف و یکباره خواندم چون بیمار دوقطبی پیرامونم داشته و این شرایط برایم اشنا بود. ایده و پرداخت اثر بسیار درخشان و ترجمه روان و خوش‌خوان است. رمانها و سریالهایی که به نوجوانان اختلالات ذهنی را معرفی می‌کنند بسیار مهمند زیرا در مواجهه با دوستان و پارتنر می‌توانند شناخت دقیقی از خلقیات انسانی کسب کنند.

توصیه می‌کنم اگر نوجوان دارید این کتاب را در سبد عیدی سال ۱۴۰۱ او بگذارید.

سحر سلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

رازهای خانواده ایرانی / نوشته: سحر سلطانی

رازهای خانواده‌ی ایرانی معرفی کتاب اصول و حواشی تربیت جنسی مهم‌ترین مولفه‌های تربیت جنسی کودکان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *