لو لو / نوشته و تصویر: گرگوآر سولوتارف / ترجمه: هورزاد عطاری

لولو/ LOULOU
توشته و تصویر: گرگوآر سولوتارف/Gregoire Solotareff
ترجمه: هورزاد عطاری
انتشارات: تاک/ موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک
گروه سنی: +۵
امتیاز کتابستان: ۱ ستاره از ۵.
⭐️
روزی روزگاری خرگوشی بود که هیچ وقت گرگ ندیده بود و بچه گرگی بود که هیچ وقت خرگوش ندیده بود.
یک روز عموی گرگ تصمیم گرفت که برای نخستین بار در زندگی‌اش او را به شکار ببرد، آن روز گرگ پیر آنقدر عجله کرد که به صخره‌ای خورد، افتاد و مرد. این شد که بچه گرگ تنها ماند.
در حالی که با خودش فکر می‌کرد چه خواهد شد صدایی شنید. صدا از همان نزدیکی از سوراخی می‌آمد، که در زمین کنده شده بود.

بچه گرگ سرش را کرد در سوراخ و جانوری دید که در تختش دراز کشیده و کتاب می‌خواند، به او گفت عمویش مرده و نمی داند چه کند؟ خرگوش گفت اگر مرده باید خاکش کنی و برخواست تا کمکش کند.

خرگوش که اسمش تام بود به بچه گرگ بدون نام قصه کمک کرد تا عمویش را در کوهستان دفن کند و برای او اسم لولو را انتخاب کرد. از آن روز به بعد تام و لولو بهترین دوستهای هم شدند و هرچه بلد بودند به یکدیگر یاد دادند تا اینکه …

#مفاهیم_اصلی

دوستی، عجیب و غریب، قدرت، تغییر، تبدیل، مدارا، هویت، پذیرش، فراموشی، دوست و دشمن، غریبه و آشنا، من و ما

#تکنیکهای_کاربردی

دوست‌یابی، شباهت‌یابی، هویت فردی، هویت جمعی، سهل‌انگاری، ریسک‌پذیری، قهر و آشتی، غریبه‌پنداری، حریم شخصی

باز هم با کتابی از گرگوار سولوتارف روبرو هستیم که دست بر دوستی‌های عجیب و نامتعارف گذاشته است. این بار قرار است در خیال کودک از آشتی گرگ سیاه و خرگوش باهوش بگوییم اما در این بین مفهوم ترس از دشمن دچار دگردیسی می‌شود. سولوتارف به یک نکته مهم شناختی مغز خردسالان توجه ندارد، در عالم حیوانات رابطه بین شکارچی و شکار دوست/دشمنی است هویت آنها برساخته از این تخاصم و تعارض طبیعی است و این رابطه فاقد ارزش گذاری است. اما برای کودک انسان در دوره خردسالی روابط مبتنی بر غریبه و آشنا تعریف می شود و کودک هویت خود را از روی فاصله و نزدیکی با دیگران می سازد در این کتاب گرگ برای داشتن دوستی خرگوش حاضر است هر نوع باجی بدهد، از گله گرگها جدا بیفتد و هویت شخصی‌اش را انکار کند. او از ابتدای داستان بی‌نام و نسب است خرگوش او را لولو می‌نامد و تا پایان داستان هم در سایه خرگوش و احساسات اوست. تنها زمانی که حسی بروز می‌دهد همذات پنداری با ترس از گله گرگهاست.

این سبک داستانها کمکی به رشد شناختی کودک نمی‌کنند و حتا کودک را گیج هم می‌کنند، قهر و آشتی یک اصل مهم جذب و رهایی در دنیای کودکان است اما قرار نیست کودک باج دادن برای دوستی و نگه داشتن دیگری به هر قیمتی را تمرین و تثبیت کند در این کتاب حفظ حریم شخصی در دوستی هم بارها خدشه دار می‌شود.

امتیاز من به کیفیت فنی کتاب و ترجمه است و به ایده و پرداخت و تصویر امتیازی نمی‌دهم. یک از پنج ستاره و در رده کتابهای بدون کاربرد برای خردسالان.

سحر سلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *