دنیایی را تصور کن که… نوشته:برژیت لابه *میشل پوش ترجمه: پروانه عروج نیا

دنیایی را تصور کن که … (از سری مجموعه فلسفه به زبان ساده)
نویسنده برژیت لابه، میشل پوش

مترجم: پروانه عروج نیا

با مقدمه استاد مصطفی ملکیان.
انتشارات آسمان خیال.

نوشته: مهناز میرزایی

چرا باید فرزندانمان اهل تفکر باشند؟ به این دلیل که ما به عنوان والد، معلم یا مربی همیشه همراه آنها نخواهیم بود اگر قرار است فرزند ما انسانی موفق باشد باید بتواند سوال های بجا بپرسد و توانایی اندیشیدن داشته باشد. از آنجا که ممکن نیست که همه دانش لازم برای تصمیم¬گیری در موقعیت های زندگی را در اختیار او قرار دهیم، لازم است که راه و رسم درست اندیشیدن را به او بیاموزیم تا بتواند در مواقع لازم گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

روزهای قرنطینه فرصت مناسب برای مشق زندگی متفکرانه است. محدود بودن در خانه اولین مزیتی که در اختیار ما و فرزندمان قرار می دهد، مجالی برای فکرکردن است. از اینرو دوران خانه¬نشینی که سرعت زندگی را آهسته و ریتمی یکنواخت ایجاد کرده، امکانی است برای دوره ای از تفکر آرام که ذهن بتواند خود را نظم دهد.

کتاب دنیایی را تصور کن… (فلسفه به زبان ساده) کتابی است که باعث تقویت توانایی کودکان و نوجوانان برای فکر کردن می شود. این کتاب فلسفه را در قالب داستان¬های تخیلی قرار می دهد که یکی از راههای جذاب کردن فلسفه است. کتاب با مقدمه ای از استاد ملکیان شروع شده و در قالب چهار بخش مفاهیم زندگی و مرگ، آزادی و عدم آزادی، خوشبختی و بدبختی، خوبی و بدی به زبان بسیار ساده و داستان¬وار آورده است.

استاد ملکیان در مقدمه مفاهیم تخیل و توهم را به صورت خلاصه با توجه به آرای سیمون وی، آیریس مرداک و هانا آرنت توضیح می دهد و در ادامه به نقش ویران¬ساز توهم و نقش سازنده تخیل، در قلمروی عقلانیت و فلسفه ورزی می پردازد.

در بخش اول به مفهوم مرگ و زندگی پرداخته شده است. روال داستان ها و گفتگو ها در این بخش بر این محور استوار است که زندگی و مرگ به دنبال هم هستند. به این معنی که هر آنچه تغییر می کند، رشد می کند، باید زمانی برسد که بمیرد. همه موجودات زنده باید بمیرند.

در مبحث دوم به مفهوم آزادی پرداخته و بیان می کند ما برای رشد شخصیت، نیازمند امکان آزادی هستیم. اما از آنجا که تنها زندگی نمی کنیم و دیگران هم می خواهند آزاد باشند پس آزادی کامل امکان پذیر نیست. آزادی ما نباید به بهای از بین رفتن آزادی دیگران باشد.

در قسمت سوم مفاهیم خوشبختی و بدبختی مورد بحث و بررسی قرار دارند. شاکله¬ی اصلی داستان ها در این بخش بر این محور می گردد که: انسان برای خوشبخت بودن باید بخواهد که خوشبخت باشد. در واقع برای خوشبخت شدن خود را آماده کند. ولی بدبخت بودن آسان است چون وقتی آدم بدبخت به نظر برسد می تواند همدردی مردم را داشته باشد و بهانه ای است برای اینکه تلاش نکند.
مقوله چهارمی که این کتاب به آن می پردازد خوبی و بدی است. محور اصلی داستان¬ها¬ی این فصل بر پایه این تفکر است که: کسی که منتظر است دیگری به او بگوید چه چیزی خوب است و چه چیزی بد، مستقل فکر کردن را تعطیل کرده است.

در پایان نویسندگان کتاب عنوان کرده اند که شما هیچ پاسخ نهایی برای سوالات خود در این کتاب نخواهید یافت اما این کتاب به شما نشان می دهد که چگونه هر کس تصور خاص خود را از جهان می تواند داشته باشد و همچنین در می¬یابید که فکر کردن چقدر لذت¬بخش است.

مفاهیم اصلی: زندگی، مرگ، آزادی، خوشبختی، بدبختی، خوبی و بدی.
تکنیک های اصلی: خودمراقبتی، خوداتکایی، خودکنترلی.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *