شگفت زده / نوشته: برایان سلزنیک/ترجمه : رضی هیرمندی

شگفت زده

برایان سلزنیک

رضی هیرمندی

نشرافق

 

از مجموعه #سینما_رمان برای نوجوانان که برایان سلزنیک باب کرد، کتاب دومی که رضی هیرمندی ترجمه نموده «شگفت زده» است. این قصه دو قهرمان دارد که به شکل موازی ماجرا را پیش می برند. یک دختر و یک پسر دوازده سیزده ساله که در انتهای رمان با گذر از هزارتوی اتفاقات به هم می رسند.

مهمترین شاخصه ی آنها ناشنوایی است. گروهی از میان ما که در طبقه «معمولان » قرار می گیرند و تعاملات آنها با جامعه و جهان پیرامون دست اندازهای بیشماری دارد. سلزنیک در موخره کتابش یاد اوری می کند وقتی سینمای صامت راه افتاد همه به جز نابینایان لذت می بردند اما وقتی سینما هم ناطق شد ناشنوایان کنار گذارده شدند و افسوس که تا زمانی که صاعقه ای ما را از داشته هایمان محروم نکند به معلولان نمی اندیشیم.

این دو نوجوان در یک بستر مشترک به #هویت_یابی می پردازند. در جهان موزه ها.

سلزنیک در کتاب اختراع هوگوکابره به تاریخ سینما سر زد و در کتاب «شگفت زده» نوجوانان را با چگونگی شکل گیری موزه تاریخ طبیعی امریکا آشنا می کند. هویت یابی فردی و اجتماعی که در دوره نوجوانی آغاز می شود را با حرکت در لایه های زمان و مکان برای نوجوانان رمزگشایی می کند.

 

#مفاهیم_اصلی این رمان  پیرامون «سوال من کی هستم ؟» شکل گرفته است: من، دیگری، آشنا، غریبه، دور، نزدیک، تولد، مرگ، مکان و زمان . ناتوانی و معلولیت

#تکنیکهای_کاربردی این سینما_رمان هم شامل : هویت یابی، خودارزیابی، ریسک کردن، پرسشگری، تاب آوری، کاوشگری و مشارکت جویی و حل مساله است.

 

خط روایی زندگی دو قهرمان این قصه به شکل موازی از دل طبیعت به دل مدرنیته و نماد های به غایت توسعه یافته شهری در نیویورک در نوسان است. گویی توجه مخاطب را از دویدن گرگ ها در طبیعت وحشی تا درون تونل متروهای زیر زمینی به تاریخ و جغرافیا و لزوم جاگیری در آن برای زندگی جلب می کند اینکه نوجوانی بهترین سن برای انتخاب امضا پای دفتر زندگی است. اینکه می خواهم چه کسی بشوم و از کجا شروع کنم .

امتیاز من به کتاب_رمان شگفت زده از منظر ایده، پرداخت، ترجمه، تصویرگری بیسار زیبا باسیاه قلم و کیفیت فنی چاپ ۴ از ۵ ستاره است.

سحرسلطانی

 

 

 

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر ۰٫۵۵ ( ۱ آراء:)

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

رازهای خانواده ایرانی / نوشته: سحر سلطانی

رازهای خانواده‌ی ایرانی معرفی کتاب اصول و حواشی تربیت جنسی مهم‌ترین مولفه‌های تربیت جنسی کودکان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *