دوباره! / نوشته و تصویرگری: امیلی گرویت / ترجمه: مانا رجب زاده

#دوباره!

نوشته و تصویر: امیلی گرویت

توجمه: مانا رجب زاده

انتشارات: زعفران

گروه سنی ۳ تا ۶ سال

امتیاز کتابستان : ۳/۵ از ۵ ستاره

 

«سدریک اژدهای قرمز روشن عصبانی ای بود که در تمام عمرش هیچ وقت (حتا یک بار) به رختخواب نرفته بود. »

خب سدریک شبها کارهای مهمتری دارد مثلا وقتی همه خوابیدند از قلعه می آید بیرون سراغ غولهایی که از او می ترسند می رود و یا شکار شاهزاده خانمها و خوردن پای و بیسکوییت، و یا شاید سراغ کارهای بد و موذیانه دیگر… اما بلاخره خوابش می گیرد و آن وقت سبز می شود.

#مفاهیم_اصلی

خواب/ بیداری

سرگرمی

قصه

خشم

انتظار

تحمل

 

# تکنیکهای_کاربردی

آشنایی زدایی

تکرار طلبی

آرامش یابی

تاب آوری

هیجان طلبی

خودمراقبتی/دگرمراقبتی

کنجکاوی

همذات پنداری

 

کمتر والدی است که حین خواندن کتابهای #آرامشی پیش از خواب با معضل #دوباره خوانی یا کد تکراری #یکی_دیگه مواجه نشده باشد. میل سیری ناپذیر کودکان محدوده دو تا شش سال که سواد خواندن ندارند و عالم قصه ها و خیال ورزی پیش از خواب مهمترین منبع آرامشی و پویشی ذهنشان است تقریبا برای عموم والدین آشناست.

در کتاب «دوباره!» ما با روایتی ناتمام از یک اژدهای بی خواب قرمز روشن طرف می شویم که شیطنت های نیمه شب اش برای مخاطبی همجنس  اما سبز جذاب است. اژدهای سبز  هر شب کتاب سرخش را با یک پتو می آورد تا والد قصه ی سدریک را از نو بخواند و آرام آرام با والدی روبرو می شویم که از این تکرار خسته و از بی خوابی مستاصل است. حالا اژدهای کوچک سبز ملوس ما گام به گام به سمت سدریک شدن پیش می رود چون والد خوابیده و او فریاد می زند «دوباره! دوباره!» و کسی بیدار نیست تا به مطالبه اش توجه کند. پایان باز و تصویری کتاب یک کنش هیجان انگیز و جالب است نوعی فرار از خوابیدن به هر قیمتی با رمز: «فردا دوباره همه ی این کارها را می کنم!»

آتش گرفت و سوراخ شدن کتاب؛ سرک کشیدن و فرار شخصیت ها از دست اژدهای سبز کوچک که حالا خودش از عصبانیت قرمز پر رنگ شده و توجه دادن به وجود پله های اضطراری و خاک مخصوص خاموش کردن آتش خشم ایده های خوب کتاب هستند.

توجه به چند نکته در فرآیند قصه خوانی پیش از خواب مهم است که ای کاش به عنوان سخنی با والدین به شکل ضمیمه در چنین کتابهایی عنوان شود.

  1. فرار از خواب برای کودکان زیر پنج سال امری بسیار عادی است که می توان با تکنیک هایی مانند حذف روزخوابی یا تغییرساعت و رژیم غذایی کودکان تا حدی کنترل نمود و این فرآیند نشانه لج بازی و کژرفتاری کودکان نیست.
  2. همراهی کودک برای مراسم پیش از خواب و کتاب خوانی باید بین والدین تقسیم شود تا بتوانند یک شب در میان استراحت کنند و کودک به این امر واقف شود که هر دو والد خسته می شوند و نیاز به استراحت دارند و نمی تواند بیش از طاقت انتظار داشته باشد.
  3. کتابهای آرامشی ای انتخاب شود که پایان پرهیجان و پر سوال نداشته باشند (برخلاف کتاب دوباره!) و داستانی خطی که ذهن کودک را به سوی کنجکاوی و هیجانی شدن پیش نبرد.
  4. بخشی از ماجراهای داستان را به فردا و انجام بازی های مکمل مانند ساختن عروسک کاغذی اژدها می توان حوالهداد تاب آوری کودک برای درک سریالی و لذت تداوم بخشی و تکرار در شکل های مختلف و نه فقط روخوانی تجدید شود.
  5. از کودک بخواهیم گاهی او کتاب را برای والدین خوانده و پایان آن را تغییر دهد. اگر با مقاومت روبرو شدیم اصرار نکنیم. (صرفا یک پیشنهاد بدهیم)

در کتاب #دوباره! فرآیند فرسایشی تکرار قصه خوانی شبانه با خود کودک طرح می شود با وجود وجوه شیطنت آمیز و طنازانه بهتر است این ماجرا پیش از خواب به بحث گذارده نشود بلکه طی روز با اجرای خلاقانه نمایش اژدهای سبز و قرمز (سدریک) به گفتگو گذارده شود.

امتیاز من به ایده، پرداخت، تصویر و ترجمه و بخش فنی کتاب سه و نیم از پنج ستاره است.

 

سحر سلطانی

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

آفتاب پرست غمگین/ نوشته و تصویر: امیلی گرویت/ ترجمه: شیما شریفی

آفتاب پرست غمگین Blue chameleons نوشته و تصویر: امیلی گرویت Emily Gravett ترجمه شیما شریفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *