به من نگو مامان! نوشته و تصویر: ماریان دوبوک/ ترجمه: گیتا رسولی

به من نگو مامان! Nenn mich nicht Mama

نوشته و تصویر: ماریان دوبوک  Marianne Dubuc

نشر: زعفران

گروه سنی: +۴

امتیاز کتابستان: ۵ از ۵ ستاره

 

اتو سنجابی است که روی بلندترین درخت جنگل زندگی می کند، یک روز صبح وقتی از خانه خارج میشد مقابل در حیاط یک گلوله سبز خاردار عجیب و غریب دید که تا دیروز آنجا نبود، با اینکه کنجکاو بود اما فضولی نکرد و از روی آن پرید ورفت، شب که برگشت باز گلوله همانجا بود باز هم از رویش پرید رفت داخل خانه! شب موقع خواب گلوله با صدایی شکست و از درون آن یک موجود سفید نرم پشمالو با دماغی عجیب متولد شد، تا چشمش به اتو افتاد به او گفت: «مامان»! اتو هم در جواب گفت: نه نه نه ! به من نگو مامان. مامان واقعی ات الان داره دنبالت می گرده.

ماجرای اتو و پشمالو از همین شب شروع شد و هر شب اتفاق عجیبی می افتاد و هر صبح اتو دنبال مامان پشمالو می گشت تا اینکه …

#مفاهیم_اصلی

تولد، فضولی، مراقبت، پذیرش، جستجو، همدلی، همزیستی

#تکنیکهای کاربردی

مراقبت مادرانه، قاطعیت بردبارانه، حل مساله، مدارا و انطباق

 

از میان آثار ماریان دوبوک که به فارسی ترجمه شده اند و من از طرفدارانش هستم این کتاب برای کلاسهایم «کتاب صدادار» بود در همه کلاسها با هر ورقی که می زدیم صدای قهقهه بچه ها بالا می رفت. شخصیت پشمالو با نام «بیب» آنقدر زنده و ملموس بود که گویی کودکان مخاطب می توانستند لمسش کنند. طنز شیرین این شخصیت کامل نگرانی و استیصال سنجاب (اتو) را پوشش می داد و این از هوشمندی نویسنده است که توانسته چنین پرداخت درخشانی از ایده گم شدن و پیدا شدن یک نوزاد طرح کند بدون حس وابستگی به مادر.

نگاه پسینی یا آلترناتیو یاب ماریان دوبوک و هنر تصویرگری اش در ایجاز و زیبایی اثر بسیار پررنگ است. کتاب «به من نگو مامان!» از همان روی جلد حس فضولی و نه حتا کنجکاوی خواننده را جلب می کند که ماجرا چیست؟! اما تبدیل تهدید به فرصت زندگی بهترین مهمترین اتفاق این کتاب است. گذر از بحران با صبوری و مدارا یک مهارت است که نیاز به تمرین بسیار دارد.

حرکت مدام کودکان مخاطب بر مرز خیال و واقعیت و هم ذات پنداری سیال بین اتو و پشمالو از نکات قوت کتاب است. تمرکز بر مسیر و اشتیاق برای فهم پایان هم امتیاز خوب دیگر این کتاب است.

قطع و کاغذ و رنگ کتاب بسیار خوب است، ترجمه روان و شیرین خانم رسولی شایسته تحسین است، اثر ویرایش خوبی هم داشته که حین بلندخوانی کاملا آشکار است.

امتیاز من به همه این وجوه مثبت ۵ ستاره درخشان است، چاپ اول با کیفیت برای ۷۰ صفحه هشتادهزارتومان کمی گران است و به راحتی این کتاب خوب را در سبد خرید خانواده ها جا نمیدهد.

سحرسلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *