در راه کوه. نوشته و تصویر: ماریان دوبوک/ مترجم: رضی هیرمندی

در راه کوه Up the Mountain
نویسنده و تصویرگر: ماریان دوبوک Marianne Dubuc
ترجمه: رضی هیرمندی
نشر: بازی و اندیشه
گروه سنی: +۶
امتیاز کتابستان : ۵ از ۵ ستاره
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

خانم بَجِر گورکن پیری است که هر یکشنبه به کوه پیمایی می‌رود، او در عمر بلندش چیزهای زیادی دیده و تجارب جالبی کسب کرده است، او پرندگان، جانداران و حتا قارچ‌های محله خود را به خوبی می‌شناسد، از آنها مراقبت می‌کند و هوایشان را دارد، تا اینکه گربه‌ای کوچولو به نام لئو همسفر کوه‌پیمایی‌های خانم بجر می‌شود.
حالا آنها باید از دوراهی مقابلشان مسیری را به سمت کوه انتخاب کنند، پاهای کوچک لئو زود خسته می‌شوند، خانم بجر مراقب تیم دو نفره کوهنوردی است تا اینکه …

#مفاهیم_اصلی
حرکت، تجربه، سفر، تغییر، دور/نزدیک، تنهایی، همپایی، مراقبت، اتصال، انتقال، رشد.

#تکنیکهای_کاربردی،
فرآیندسازی، جهان نگری، تیم سازی، تقسیم کار، معاشرت یادگیرانه، بلوغ تدریجی، گذار سنی.

در مکتب هگل فیلسوف نامدار آلمانی حدفاصل تولد تا مرگ را «حرکت» پر می کند، در کتاب «در راه کوه» هم‌نشینی کودک با کهنسال به عنوان نمایندگان تولد تا مرگ را شاهدیم، این فاصله فقط با حرکت در مسیری به سوی قله‌ی زندگی معنادار می‌شود. قله ای که سیزیف‌وار هر هفته دیدارش تکرار خواهد شد.

ماریان دوبوک در این اثر دلنشین تصویری و روایی بار دیگر گل کاشته و صیرورت در جهان را با استعاره آشنایی در مسیر قله معنادار ساخته است، آنچه در این کتاب کمترین اهمیت را داراست افتخار قله نوردی است،دوستی با تک تک جانواران در این مسیر و دانستن نام، علایق و سبک زندگیشان مهمترین جزییاتی است که در ذهن کودک مخاطب اثر ماندگار خواهد شد، تشویق به فرآیند سازی گروهی و فلسفه یادگیری جمعی و التزام به انتقال تجربه با کمترین کلمات به بهترین شکل در قالبی غیرشعاری و زیرپوستی طرح شده است.

در نظامهای تربیتی رفتارگرا و نتیجه گرا این مولفه‌ها عموما فاقد ارزش‌اند و کودکان به رقابت بیرونی و کسب مقام قهرمانی در رسیدن به قله و دیگر هیچ تشویق می‌شوند در حالی که دوبوک در این کتاب چرخه‌ای از روزمرگی را به عنوان ارزش هستی پدیدار می‌کند. ارزش حرکت و غنی شدن با همراهی و همپایی دوستان در این حرکت.

این کتاب به مثابه یک کتاب درسی برای طرح با کودکان نوسواد و گفتگو همراه با همذات پنداری آنها توصیه می‌شود، اینکه اگر در مسیر کوه باشند تنهایی را ترجیح می‌دهند یا همراهی با افراد باتجربه؟ کشف انفرادی را می‌خواهند یا لذت اکتشاف جمعی و بهره مندی از تجارب دیگری؟ کودکان مرز بین فردیت و اجتماع و نیاز به دیگری برای حرکت و رشد را باید بشناسند تا احترام از صمیم جان به همراهی با کهنسال را درک کنند.

امتیاز من به ایده و پرداخت تصویری منحصر به فرد، ترجمه خوب، ابعاد، کیفیت خوب کاغذ و رنگ ۵ ستاره از ۵ است قیمت ۵۵ هزار تومان برای هفتاد صفحه در چاپ اول معقول است.

سحر سلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *