همه‌ی ما / نوشته و تصویر: دانیلا کانکل/ ترجمه:فرزانه غفارنژاد مهربانی

همه‌ی ما wir alle

نوشته و تصویر: دانیلا کانکل Daniela Kunkel
مترجم: فرزانه غفارنژاد مهربانی
نشر: گوهر اندیشه کتابهای بادام زمینی
گروه سنی: +۴
امتیاز کتابستان: ۵ از ۵ ستاره

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

این بار کتابی را معرفی می‌کنم که نقشه‌ی راه یکی از مهمترین مفاهیم شکل‌گیری جهان‌بینی انسان‌نگر است و به عنوان کلید باید همراه هر مربی مهد کودک و معلم دبستانی باشد.

کتاب «همه‌ی ما» شکل‌گیری مفهوم ما و اتحاد من و دیگری در جهان را تبیین می‌کند. ایده‌ی آغازین نگاه به زمین از چشم آدم فضایی‌هاست، ایده‌ی محبوب من در کلاسهایم: بیایید انسانها را از چشم کسانی که هرگز انسان ندیده‌اند ببینیم و بفهمیم.

به دقت و ظرافت از مای خانواده آغاز نموده و به مای دوستان می‌رسد. بین من و دیگری با حفظ هویت فردی و به رسمیت شناسی تفاوتها در رفت و آمد دیالکتیکی است. تصاویر به کمک می آیند و مربی می‌تواند با طرح مفهوم ما در خانه و خانواده و گسترش آن به فامیل و دوستان بازی‌هایی را طرح کند.
بلافاصله نیازمندیهای شکل‌گیری هر «ما»یی طرح می‌شوند و باز هم به درستی اولین گام «زبان» مشترک است. درک زبان کلامی و بدن .

گام بعدی حرکت دیالکتیکی بر مرز تفاوتها و شباهتهاست. آرزوهای متفاوت و احساسات متغیر و اینکه چرا تفاوت و عدم تفاهم بین دوستان ارزش است .

بعد به سراغ آفات و دلایل فروپاشی ماها با قهر و جنگ می‌رود و انگشت بر پیش‌داوری می‌گذارد، سوتفاهم و بدفهمی دنیای یکدیگر را چه کنیم؟

و در پایان مهمترین حلقه زنجیر ما را طرح می کند مفهوم بسیار مهم مراقبت از ما.

#مفاهیم_اصلی
من، دیگری، ما، شباهت، تفاوت، زبان، اشتراک، قهر، آشتی، زندگی

#تکنیکهای_کاربردی
انتخاب‌گری، مسئولیت پذیری، مشارکت طلبی، حل مساله، فرصت‌دهی، ریسک پذیری، شنوندگی فعال.

تسهیلگرانی که با کمک محرکهای ادبی، هنری و بازی به سراغ توسعه مهارت‌های شناختی، فردی و بین فردی می‌روند به کتابهایی مانند «همه‌ی ما» نوشته دانیلا کانکل نیازمندند. این کتاب راهنمایی گام به گام است که به خوبی دست تسهیلگر را گرفته و کوچه‌هایی که باید برای حرکت از من به ما طراحی و پی‌ریزی کرد را نشانش می‌دهد. نیازی نیست این کتاب را برای خردسالان و کودکان بخواند کافی است مسیر، پرسشها، تاملات و تکنیکها را به کلاس ببرد و همراه با انیمیشن‌های مناسب به بحث بگذارد.

بسیاری از تسهیلگران نمی‌دانند برای شکل‌گیری مفاهیم پایه مثل ما، مرز، تفاوت، ارزش و… از کجا شروع کرده و به کجا باید برسانند . این کتب یک راهنمای تمام عیار و شسته رفته‌اند برای طی این مسیر با کودکان، تا بچه ها جهان‌بینی شخصی خود را بیابند و بسازند.

امتیاز من به ایده، پرداخت دقیق، تصویرگری خوب، ترجمه روان، کیفیت فنی کتاب ۵ ستاره درخشان است و این کتاب را به تسهیلگران خردسالان به عنوان راهنمای گام به گام برای شکل گیری مفهوم ما در دل فردیت‌ها توصیه می‌کنم.

سحر سلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر ۴٫۳۶ ( ۱ آراء:)

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ستاره ای برای همه / نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان/ مترجم: فواد صادقیان

ستاره‌ای برای همه Een Ster Vooi iedereen نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان Evelien Jagtman مترجم: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *