ساختن فوق العاده است. نوشته و تصویر: اشلی اسپایزر /ترجمه: شبنم حیدری پور

#ساختن_فوق_العاده_است

نوشته و تصویر: اشلی اسپایرز
ترجمه: شبنم حیدری پور
نشر: پرتقال
گروه سنی: +۳
امتیاز کتابستان: ۴ ستاره از ۵

⭐️⭐️⭐️⭐️

دختر کوچولو با دوست و همراه همیشگی اش گربه در حال بازی و شادی بودند که یکباره فکر بکری در کله‌ی دخترک جرقه می‌زند و او تصمیم می‌گیرد فوق‌العاده ترین چیزی که می‌تواند را بسازد.

فکر بکرش آنقدر توی سرش واضح و روشن است که هم خوب می‌داند چه شکلی هست و هم اینکه چطور باید بسازدش مثل آب خوردن است.

حالا شروع می‌کند به کشیدن نقشه‌اش و بعد هم جمع کردن مواد و ابزار مورد نیاز. ساختن را شروع می‌کند یکی، دو، ده تا دستگاه می‌سازد اما هیچ‌کدام شبیه فکر بکر تو کله‌اش نمی‌شوند تا اینکه …

#مفاهیم_اصلی

خلق/ ابداع
کشف
آفرینش
ایده بکر
مراقبت
همراهی
ناتوانی
استیصال
شکست

#تکنیکهای_کاربردی

نوآوری
فاصله گیری موثر
بازآفرینی
خودمراقبتی/ دگرمراقبتی
تاب آوری
انعطاف/ سرسختی
پشتکار/ انسجام
آزمون و خطا
تجربه اندوزی
کمال گرایی منفی/ وسواس فکری

آیا این تجربه را داشته‌اید فکر بکری به سرتان بزند که به روشنی آفتاب باشد و بدانید چطور باید آن را پیاده کنید اما وقتی پیاده شد هیچ شباهتی با ایده درون سرتان نداشته باشد؟
کودکان بارها و بارها چنین تجربه‌ای را از سر می‌گذرانند و بسیار عصبانی، ناامید، مستاصل شده و حس سرخوردگی و ناتوانی را تجربه می‌کنند.
احساس قدرتمندی به نام «شکست».

در کتاب «ساختن فوق العاده است» دقیقا چنین موقعیتی ترسیم می‌شود و اینکه چطور دخترک این معضل را با کمک گربه حل کرده و دست از «کمال گرایی» بر می‌دارد و بین تصویر ذهنی با خلق عینی تعادل برقرار می کند، به بیانی ساده هم از فرآیند ابداع و هم از نتیجه لذت می‌برد.

پذیرش تفاوت بین ایده و عمل یک مهارت چند وجهی بسیار مهم است که از محدوده چهار سالگی باید با کودکان تمرین شود تا خطر تقویت کمال گرایی منفی یا رقابت گریزی در آنها به حداقل برسد.

وقتی این کتاب را برای خردسالان می‌خواندم همه بدون استثنا موقعیت های مشابه را حین لگو سازی یا کاردستی و نقاشی تجربه کرده بودند و خیلی خوب حال دخترک درون قصه را می‌شناختند. صحبت کردن برای برون‌رفت از احساس شکست فقط با تمرین مهارتهای کنترل خشم ممکن نیست بلکه بچه ها باید تاب آوری تا یافتن راه حل را تمرین کنند و همیشه از بقیه انتظار نداشته باشند با چیزی شبیه معجزه و به شکل سوپرمنی مسایل را برایشان حل کنند. به بیانی روشن‌تر آزمون و خطا مهمترین راه تقویت تاب‌آوری است هرچقدر خردسالان در این مسیر رنج می‌بینند آجرهای تحمل و صبرشان تقویت می شود و تاب شکست داشتن یگانه راه فرآیند باوری و لذت از نتایج است.

مهمترین ایراد این کتاب بی‌نام بودن دخترک و گربه‌اش بود در این گروه سنی وقتی شخصیت اصلی نامی ندارد هویت سازی‌اش برای خردسالان به تعلیق و تعویق می‌افتد و متاسفانه در روندی معکوس برخی نویسنده‌های خارجی و ایرانی گمان می‌کنند وقتی نامی روی شخصیت اصلی نگذارند کودک خودش را بهتر جای او قرار می‌دهد که این اشتباهی تکنیکال است ما برای پرورش مهارتهای بنیادین به حفظ فاصله با شخصیت درون کتاب نیاز داریم و داشتن نام و هویت مستقل این امر را ممکن می‌کند مساله بعدی ترجمه کتاب بود زبان ترجمه می توانست بسیار روان‌تر و نرم‌تر و حتا طنازانه‌تر باشد که نبود.

امتیاز من به ایده و پرداخت بسیار خوب، تصویرگری واقع گرایانه، کیفیت خوب کاغذ، رنگ، صحافی و ترجمه اثر چهار از پنج ستاره است.
سحرسلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

آفتاب پرست غمگین/ نوشته و تصویر: امیلی گرویت/ ترجمه: شیما شریفی

آفتاب پرست غمگین Blue chameleons نوشته و تصویر: امیلی گرویت Emily Gravett ترجمه شیما شریفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *