بیش از اینها باید باشد! / شینسوکه یوشی تکه / رضی هیرمندی

#بیش_از_اینها_باید_باشد!

نوشته و تصویر: #شینسوکه_یوشی_تکه

ترجمه: #رضی_هیرمندی

نشر: افق (کتابهای فندق)

گروه سنی: +۶

امتیاز کتابستان: پنج از پنج ستاره
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

دخترک پشت پنجره به تماشای باران ایستاده و در حالی که متعجب است پیش‌بینی پدر از هوای آفتابی برای امروز غلط در آمده برادر از راه می‌رسد.
جناب داداش با خبری بزرگ آمده: «آینده‌ی ما تاریک است!»

دخترک که نمی‌داند اصلا «آینده» یعنی چه، امروز توسط داداشش که از دوستش و دوستش هم از یک «آدم بزرگ» شنیده می‌فهمد قرار است به خاطر زیاد شدن آدمها قحطی بیاید بعد هم جنگ و بیماری های همه‌گیر (مثل همین کرونا) و شاید حمله موجودات فضایی نیست و نابود شویم.

دخترک که حسابی ترسیده می‌رود سراغ مادربزرگ که در بستر بیماری است و این خبر را تکرار می‌کند اما مادربزرگها برای این هستند که درهای تازه بگشایند و …

#مفاهیم_اصلی

زمان/ آینده/ دور
پیش بینی / فرضیه/ نظریه
احتمال / ریسک / شانس
خبر/ فاجعه/ بحران
انتظار/ تحمل
کشف/ لذت
جبر/اختیار

#تکنیکهای_کاربردی

آینده‌نگری / آینده‌پژوهی / آینده‌سازی
بحران‌سازی/ فاجعه‌پردازی
مساله‌یابی/ آلترناتیو‌یابی
لذت‌سازی/ مشارکت‌جویی
بدبینی/ واقع‌گرایی/ خوش‌بینی
ارزش‌مداری

 

صفحه ۲۲ و ۲۳ کتاب «بیش از اینها باید باشد!» صفحات محبوب من هستند. زیرا در چهار خط اصول بنیادی #تفکرسیستمی برای کودکان عرضه می‌شود.

برای ما که در خاورمیانه‌ی بلاخیز به دنیا آمده‌ایم و خودمان و دنیای پیرامون را شناخته‌ایم نگاه #ارزشمدار_ دووجهی بسیار آشناست.
یعنی هر چیزی در جهان یا خوب است یا بد. یا زشت یا زیبا. یا خیر یا شر یا خدایی یا شیطانی، یا بهشتی یا جهنمی…

به سختی می‌توانیم مفاهیم را فارغ از ارزشهای مثبت و منفی ادراک کنیم. اما شینسوکه یوشی تکه باز هم گل کاشته و سراغ بینش «کل نگر و نگاه سیستمی» رفته است.

از زبان مادربزرگ به دخترک می‌گوید همواره «انتخاب ها، گزینه ها و احتمالاتی» هست که ما از آن بی‌خبریم پس امکان پیش‌بینی کامل آینده محال است.
ما در اکنون زندگی می‌کنیم و باید واقع‌بینی را با اندکی خوش‌بینی بیامیزم تا مسیرسازی کنیم.

تخم‌مرغی که در صفحات اول و آخر در دست دخترک است در فرهنگ ما شبیه «هندوانه در بسته» است که از درون و برون آن خبر نداریم و این تخم‌مرغ می تواند بچرخد و به اشکال مختلف عرضه شود: نیمرو، آب پز و املت و خاگینه و … «حق انتخاب» و «اراده تصمیم سازی» ما در آنچه برای تخم مرغ رخ می‌دهد دخیل است.
هرچقدر بیشتر دنیا را کشف کنیم و بشناسیم انتخاب‌های بیشتری خواهیم داشت و از رنج و جبر دنیا خواهیم کاست.

این کتاب جلد چهارم از مجموعه «فیلسوف کوچک» کتابهای فندق نشر افق است، کتابی کاربردی برای تسهیلگران فلسفه برای کودکان تا نگاه جزء به کل و برعکس را تمرین و فارغ از ارزش‌گذاری بتوانند جهان را با تمام رویدادهایش تحلیل کنند.
نقش خود در «درک جهان» را ارزیابی و به آینده و کارهایی که می‌خواهند انجام دهند بیندیشند.
اشکال اساسی که در این مجموعه یافتم بی‌نام بودن شخصیت‌ها است که احتمالا یوشی‌تکه با هدف جای‌گیری خواننده در دل این شخصیت‌ها چنین کرده و اتفاقا برای خردسالان و کودکان نقش عکس دارد. من دخترک را «کایا» و برادرش را «کوین» نامیدم تا بارها با بچه‌ها درباره این مجموعه و این دو شخصیت و سوالاتشان حرف بزنیم.

باز هم از رضی خان هیرمندی مترجم توانمند مجموعه سپاسگزارم که شینسوکه یوشی‌تکه را به فارسی زبانان معرفی و با زبان طنازانه خود رفیق نمودند، باشد که این مجموعه را به عنوان کتب کمک درسی دوره دبستان در ایران ببینیم.

امتیاز من به ایده و پرداخت، ترجمه و تصویر و کیفیت فنی نشر پنج ستاره درخشان است.

سحر سلطانی

تالیف
ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *