خداحافظ دوست من! سلام دوست من! نوشته و تصویر: کوری دورفلد ترجمه رضی هیرمندی

 

#خداحافظ_دوست_من_سلام_دوست_من

نویسنده و تصویرگر: #کوری_دورفلد

مترجم: #رضی_هیرمندی

ناشر: #پرتقال

امتیاز کتابستان : پنج از پنج ستاره

 

استلا دخترکوچولوی قهرمان داستان باید با مادر خداحافظی و اولین روز مدرسه را آغاز کند خداحافظی همیشه تلخ است و دردناک. مخصوصا برای بچه های کوچولو که قرار است بروند مهد کودک یا مدرسه. اما استلا کم کم یک رازی را کشف میکند اینکه هر خداحافظی تلخی سلامی است به یک اتفاق جدید… خداحافظی با مامان و خانه باید اتفاق بیفتد تا استلا با چارلی دوست شود و هر بار در سرویس مدرسه و سر کلاس و غذا خوری و محل بازی بتواند با چارلی باشد.

#مفاهیم_ اصلی

آغاز/پایان

سلام/خداحافظ

گذار

تغییر

تحمل

پذیرش

انتظار

کشف

قدیم/جدید

ریسک

 

#تکنیکهای_کاربردی

تنوع پذیری

حرکت کنشگرانه

آری گویی به تغییر

تابآوری

پذیرش فعال

 

 

سلام که تمام شد می رسیم به خداحافظی، اما این هم پایان راه نیست نتایجی دارد مثل حرکت شاید هم آشنایی. هگل فیلسوف آلمانی به شیوه تفکر نظام مندی که دیالکتیکی بود معروف است هر تزی یک آنتی تزی دارد که از آنها سنتزی بیرون می جهد. سنتز پایان راه نیست بلکه آغاز یک مسیر یا مجموعه جدید از موقعیت ها و اتفاقات است. هر سنتز دوباره خودش تزی می شود با آنتی تزی در بطن اش. این نزاع بین اضداد منجر با تکاپوی جهان و نو شدن و کهنه شدن ها خواهد شد.

 

حالا کوری دورفیلد در کتاب «خداحافظ،دوست من!سلام،دوست من!» با نوشتاری مینیمال اما تصویرگری مکمل و غنی این نظام فلسفی را در یکی از مهترین هراس های کودکی بازتعریف میکند: هراس تغییر.

رفتن به مهد کودک، مدرسه، از دست دادن بازی، رفتن هم بازی، مرگ حیوان خانگی، یافتن سرگرمی های جدید، رفتن به فضاهای غریبه و مواجهاتی پر اب و رنگ و ناآشنا…

 

کوری دورفیلد دست کودکان را می گیرد و حلقه ای  بدون سر و ته از اتفاقات تلخ و شیرین را نشانشان میدهد. اینکه هیچ حسی شادی یا غم، اضطراب یا ترس ، خشم یا ناامیدی ماندگار نیست و این راهبری مینیمال با کمترین لغت اما تصاویری بسیار هماهنگ یکی از بزرگترین مهارت های توسعه جهان بینیِ فردی و بین فردی است. نظام جهان و تمامی اتفاقات آن خیر یا شر نسبی اند و پایان پذیر. اهمیت به هر ماجرایی را ما انتخاب میکنیم و هرچقدر زودتر گذر کردن و لذت بردن را یاد بگیریم بالغ تر خواهیم شد.

 

امتیاز من به ایده، پرداخت، ترجمه ، تصویرگری و کیفیت فنی چاپ پنج ستاره درخشان است. از آقای هیرمندی برای انتخاب بسیار خوب این کتاب که می تواند برای مربی ها و معلمان مهدها و مدارس ابزار بسیار خوبی در گذار کودکان در مرحله «جذب» باشند سپاسگزارم.

 

سحرسلطانی

 

 

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ستاره ای برای همه / نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان/ مترجم: فواد صادقیان

ستاره‌ای برای همه Een Ster Vooi iedereen نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان Evelien Jagtman مترجم: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *