مداد/ نوشته الن البرگ / ترجمه رضی هیرمندی

#مداد

الن البرگ

رضی هیرمندی

 

روزی روزگاری مدادی بود یک مداد کوچولوی تنها ، همین و بس. او مدتها گوشه ای افتاده بود تا اینکه یک روز تکانی به خود داد و کمی لرزید. راه افتاد و بنا کرد به نقاشی. پسری کشید به اسم بانجو، بانجو گفت: برای من یک سگ بکش! یک سگ واق واقی کشید به اسم بروس، برای بروس هم یک گربه به اسم میلدی ، خانه کشید خیابان کشید پارک کشید ، یک قلمو به اسم کیتی کشید تا همه ی نقاشی های قبلی را رنگ کند برای بانجو پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ و عمو و خاله و دوست کشید و کیتی رنگ کرد تا اینکه دردسرها شروع شد. توپ، شیشه را شکست و خرابکاری پشت خرابکاری! همه شروع کردند به غر زدن . وقتی غرها بالا گرفت مداد هم یک فکر بکر کرد می دانید چه چیزی کشید؟ بله یک پاک کن! و حالا پاک کن شروع کرد به پاک کردن هرچیزی که مداد می کشید ای وای حالا چه باید می کرد؟ فکر کرد و یک فکر بکر دیگر به سرش زد و شروع کرد به کشیدن یک …

#مفاهیم_اصلی

تنهایی

خلق هنری

سیاه و سفید

رنگی

نام

اعتراض

فرار

کمک

تغییر

تضاد

نیاز

بود/نبود

مرگ

 

 

 

 

#تکنیکهای_کاربردی

زیبایی شناسی

نام گذاری

آفرینش

طرح مساله

حل مساله

تضادآفرینی

آشنایی زدایی

معنا سازی

 

کتاب مداد از همان صفحه اول بعد از جلد تکلیف ما را با مداد ماجراجویی که اسم و تصاویر هرکسی و هرچیزی را می کشد روشن می کند. او یک مداد تنهاست که از تنهایی خود خسته شده و حالا وقت آفرینش جهانی پر از موجودات مختلف است. او هر چیزی که می کشد برایش نامی انتخاب می کند. به نیاز موجودات خلق شده توجه می کند و زنجیره ای از تولیدات خود را در دل سیاهی و سپیدی شب و روز مانندی خلق می کند. اما برای زیبایی یک چیز کم است رنگ ها را هم به دل این جهان می کشاند. حالا که زیبایی و دوستی  و لذت همه جا منتشر شده کم کم غرغر ها و نارضایتی ها هم بیرون می آید و پای شرارت هم به این جهان نقاشی باز می شود. چه چیزی بهتر از پاک کن! اما پاک کن از پاک کردن لذت می برد و مثل مرگ پایانی می شود بر وجود همهی تصاویر و داستانهایشان که مداد خلق کرده و باید به فکر چاره افتاد. همیشه چاره ای هست و می توان به حل مساله امید بست.

 

در این داستان که به شکل کنایی نوعی آفرینش و نام گذاری مخلوقات و حتا مرگ آنها تداعی می شود ، مخاطبان کودک و بزرگسال می توانند یکبار خود را همچون مداد ماجرا در جایگاه خالق ببینند و تصمیم بگیرند به بود و نبود موجودات. چالشی مهم چه کسانی باشند و چرا؟ چه کسانی حذف شوند؟ چرا ؟

ایده قصه بسیار درخشان است و پرداخت آن شکل گرفته؛ تصویرگری ساده اما ممتاز ان جا برای تصاویر ذهنی مخاطب باز گذارده و ترجمه روان و طنازانه رضی هیرمندی کار را تمام کرده است.

امتیاز من به ایده، پرداخت، تصویر، ترجمه و کیفیت نشر پنج ستاره درخشان است.

 

 

امتیاز منتقد

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز نهایی

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ستاره ای برای همه / نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان/ مترجم: فواد صادقیان

ستاره‌ای برای همه Een Ster Vooi iedereen نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان Evelien Jagtman مترجم: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *