کلوچه های خدا/ نویسنده و تصویرگر: کلر ژوبرت

#کلوچه_های_خدا

کلر ژوبرت

 

بهار از راه رسیده ؛خرس کوچولو از خواب زمستانی بیدار شده و سر از لانه اش بیرون کرده بود. او زیبایی های بهار در اطراف خود را می بیند و می خواهد از خدای بزرگ که همه جا را قشنگ کرده تشکر کند اما چگونه ؟ خب بهتر است از دوستانش کلاغ و جوجه تیغی مشورت بگیرد، کلاغ می گوید بهترین کار پختن کلوچه برای خداست. جوجه تیغی می گوید نه! خدا مهربانی را از کلوچه بیشتر دوست دارد بهتر است مهربان باشیم. خرس کوچولو که فکر می کند مهربان بودن با همه کار سختی است تصمیم می گیرد این دفعه برای خدا کلوچه بپزد. هفت کلوچه داغ خوشمزه می پزد و به پیشنهاد کلاغ به سمت بالای تپه می رود تا انها را انجا بگذارد برای خدا، اما در راه حیواناتی را می بیند که …

#مفاهیم_اصلی

خدا

زیبایی

مهربانی

قدردانی

کمک

همراهی

رضایت

ارزش

تولید/خلق

 

#تکنیکهای_کاربردی

قدرشناسی

جایگزینی

مشورت طلبی

حرکت از جزییات به کلیات

زیبایی شناسی

مشارکت

 

در قصه ی کلوچه های خدا خانم کلر ژوبرت مهمترین مولفه ی تربیت معنا گرا یا معنوی کودکان را طرح می کند. مفهوم «خدا» اما نه خدایی به عنوان خالق و ناظر طبیعت بلکه خدایی که زیبایی را می افریند و مهربانی را دوست دارد .

خرس که قدردان زیبایی هاست از دو دوست به مثابه دو راهنمای خیر/شر کلاغ سیاه فریبکار و جوجه تیغی دانای خیرخواه کمک می گیرد و اتفاقا پیشنهاد عینی کلاغ را می پذیرد. خانم ژوبرت تلاش کرده اند در مسیر داستان مفهوم شر در وجود کلاغ که یکی از افریده های خداست را پررنگ نکنند اما در این باب موفق نبوده اند. کلاغ رفتار و گفتار شیطنت آمیز و حیله گرانه دارد. در نهایت داستان خرس کوچولو هم عناصر خیر و هم عناصر شر  پیرامونش را با مولفه مهربانی که از درونش به شکل خود انگیخته جوشیده بود بهره مند می کند و به درک زیسته مفهوم مهربانی در جهان پیرامون به عنوان نمادی از رضایت خدا می رسد.

این کتاب برای گروه سنی ب نوشته شده و با طرح دو مفهوم کلیدی زیبایی و مهربانی در جهان به توسعه مفهوم انتزاعی خدا  در ذهن خردسال و کودک می پردازد. برای تربیت معناگرا در دل جوامع دین مداری مثل ایران کتاب کلوچه های خدا انتخاب خوبی است هر چند والدین و مربیان حین گفتگو درباره ی این کتاب باید تلاش کنند مفهوم شرارت با رفتار و گفتار کلاغ در ذهن کودکان کلیشه ی کلاغ بدجنس را نسازد.

امتیاز من به ایده، پرداخت، تصویرگری این کتاب  چهار ستاره از پنج است.

سحر سلطانی

 

 

امتیاز منتقد

تالیف
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز نهایی

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *