برای هر چیز آماده ام / نوشته :کی کو کاسا/ ترجمه مینا پور شعبانی

#برای_هرچیز_آماده_ام

کی کو کاسا

مینا پورشعبانی

 

یک روز روشن آفتابی خانم اردکه سبد پیک نیک اش را برداشت و به خانه ی راکن رفت. از راکن پرسید: برای گردش آماده ای؟ راکن گفت: اِ… خب! نظرم عوض شد من نمیام! خانم اردک پرسید: چرا نمیای؟

راکن جواب داد: راستش فکر کردم اگر زنبورهای خطرناک به ما حمله کنند چه اتفاقی می افتد؟دنبالمان کنند و بیفتیم توی رودخانه؟اگر توفان ترسناکی شروع شود چطور زنده بمانیم؟ اگر به غاری پناه ببریم و قبل  از ما یک اژدهای وحشتناک آنجا باشد چی؟ هر دو جیغ زنان رفتند زیر پتو و راکن گفت این اتفاق ها می توانند بیفتند و گردش ها خطرناکند.  خانم اردکه مقداری فکر کرد و گفت راست می گویی راکن اما اگر به جای زنبورهای خطرناک چند پروانه زیبا ببینیم چی؟ آب بازی کنیم وبادبادک هوا کنیم و با یک اژدهای کوچک با نمک روبرو بشویم چه؟ راکن حسابی ذوق کرد پس منتظر چی هستی بزن بریم! اما قبلش صبر کن حاضر شوم. راکن رفت و زمان طولانی بعد با سروریخت جالبی برگشت ، تا چشم خانم اردکه به او افتاد زد زیر خنده …

 

#مفاهیم_کلیدی

گردش

لذت /خطر

جهان بیرون

اسیب/ تفریح

امن/ ناامن

خود مراقبتی /دگر مراقبتی

خوش بینی / بدبینی / واقع بینی

احتیاط

مشارکت

ناشناخته ها

هزینه/ فایده

 

#تکنیکهای_کاربردی

لذت جویی

لذت سازی

پیش بینی

جهانگشایی

تجهیز شدن

ماجراجویی

اکتشاف

جرات ورزی

 

اردکی که دو زیست آبی و خشکی را تجربه می کند از راکن می خواهد با هم به پیک نیک بروند اما راکن نگران خطرهای پیش بینی نشده است. اردک از زیبایی های گشت و گذار در جهان می گوید و راکن از خطرهای همواره ممکن در مسیر. اردک لذت ها را بر می شمارد و راکن خطر ها و اسیب ها را. اما نگرانی های راکن باعث نمی شود تن به گردش ندهد و زیر پتو بخزد ؛ او کاملا مجهز و با سازو کار احتیاطی به جهان بیرون پا می گذارد.

جهان به افراد خوش بین نیاز دارد تا هواپیمای پرنده در دل آسمان را بسازند، ریسک کنند و مرزهای وجودی را بگشایند و به افراد بدبین نیاز دارد تا چتر نجات بسازند. مراقبت و پیش بینی خطرها و دیدن نادیده ها را انجام دهند.

در این قصه دو قهرمان داریم با جهانی که باید کشف شود. نمی توان هیچ کدام را ارزش گذاری کرد اینکه کدام مفیدتر و خوش سفرترند. اما می توان تغییر نگاه از ابتدا تا انتهای کتاب را در مخاطب دید. حس احترامی که برای خود مراقبتی و حواس جمع راکون ایجاد می شود.

با یک قصه تعادلی بدون مذمت عاقبت اندیشی  و کندی در ریسک روبرو هستیم. بدون هیچ شعاری همراه می شویم در فرآیندی برای درک تعادل جهان. و به جان کشیدن شیره ی لذت بخش زندگی. لذت ها ساختنی اند اما حتما به فکر و ابزار نیازمندند.

 

امتیاز من به ایده درخشان، پرداخت سنجیده و روان، ترجمه ی شیرین و تصویرگری بسیار خوب کتاب پنج ستاره از پنج است.

 

سحر سلطانی

 

امتیاز منتقد

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز نهایی

امتیاز کاربر ۱٫۲۷ ( ۱ آراء:)

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ستاره ای برای همه / نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان/ مترجم: فواد صادقیان

ستاره‌ای برای همه Een Ster Vooi iedereen نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان Evelien Jagtman مترجم: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *