شش مرد / نویسنده و تصویرگر: دیوید مک کی/ ترجمه: پیام ابراهیمی

شش مرد Six Man
نوشته و تصویر: دیوید مک کی David Mckee
ترجمه: پیام ابراهیمی
انتشارات: فاطمی کتابهای طوطی
گروه سنی: +۵
امتیاز کتابستان: ۵ از ۵ ستاره
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

«روزی روزگاری شش مرد بودند که دنیا را زیر پا گذاشتند تا شاید سرزمینی پیدا کنند، که بتوانند با آرامش در آن کار و زندگی کنند.»

آنها سرزمین مناسبی را یافته و شروع به کشاورزی نمودند، کم کم ثروتمند شده و برای مراقبت از آن همه ثروت نگران شدند، برج بلندی ساختند تا دزدها نتوانند ثروتشان را غارت کنند اما نگهبانی از برج کار سختی بود پس شش سرباز استخدام کردند اما چون هیچ دزدی به آنها حمله نمی‌کرد سربازها فقط می‌خوردند و می‌خوابیدند و تنبل می‌شدند پس شش مرد تصمیم گرفتند که سربازهایشان با حمله به سرزمین همسایه خرج خود را در بیاورند و …

#مفاهیم_اصلی
زندگی، آرامش، سرزمین،تمدن، ثروت، قدرت، مراقبت، بطالت، جنگ، دفاع، ویرانی، آبادی.

#تکنیکهای_کاربردی
فرآیند گرایی، تاریخ نگری، تبارشناسی، علت جویی، مساله سازی، بحران سازی، حل مساله

نام کتاب «شش مرد» است و به خوبی می توان ذکاوت همیشگی دیوید مک‌کی را در خطوط نانوشته و تصاویر ساده‌ی سیاه و سفید ردگیری کرد.

کتاب مردانه است درست مانند جنگ، سرباز، جبهه، مرگ و شهادت در تاریخ بشر از دوره غارنشینی تا امروز.

زنان در این کتاب حضور ندارند و مردها با هورمونهایی که قدرت، منزلت، ترس و هیجان را همزمان سکان داری می‌کنند ما را به تماشای تمام جنگهای تاریخ می‌برند.
شاید خواننده‌ی بزرگسال با تلخندی بگوید مگر جنگی در تاریخ بوده که پای زنی در آغاز آن نباشد؟
نمی دانم، اما برای تداوم جنگها همواره هورمونهای مردانه قدرت‌طلبی و سلطه‌جویی سکان را به دست گرفته اند و نویسنده هم بدون هیچ اکراهی این تصویر را برای کودکان و نوجوانان مدون نموده است.

این روزها که شعار «مرد، میهن، آبادی» را در انقلابی زنانه می شنوم به سرعت به یاد کتاب «شش مرد» و رویای آغاز و پایان کتاب می افتم و اینکه چگونه در فقدان «زن، زندگی، آزادی» جز نابودی هیچ پایانی را نمی‌شود متصور شد.

از کودکان ده ساله در کلاس فلسفه پرسیدم: چرا شش مرد؟ پس زنان کجا هستند؟
یکی از پسرها خیلی مطمئن پاسخ داد: اگر زنها بودند که کوتاه می‌آمدند و اصلا جنگ نمی‌شد!
پرسیدم زنها کوتاه می‌آیند و مردها نه؟ گفت: وقتی کسی حمله کند گیر نمی دهند دعوایی نیستند می‌خواهند مراقبت کنند، می‌خواهند زندگی کنند.

گمانم دیوید مک‌کی خیلی خوب آینه را می‌گذارد مقابل کودکان(دختر و پسر) و از آنها می‌پرسد انتخاب تو کدام است؟ چون تندر بخروشی و آتش بزنی تا قدرت نمایی کنی یا چون باران بباری و آبادی بیاوری برای میهن‌ات؟ من باور دارم کودکان ایرانی بهتر از بسیاری سرزمین‌ها نتیجه وطنی بدون زنان و زندگی و آزادی ِ انتخاب را می شناسند و تصمیم خود را گرفته‌اند.

امتیاز من به ایده، پرداخت، تصویر، ترجمه و کیفیت فنی کتاب ۵ ستاره درخشان است.

سحر سلطانی

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ستاره ای برای همه / نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان/ مترجم: فواد صادقیان

ستاره‌ای برای همه Een Ster Vooi iedereen نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان Evelien Jagtman مترجم: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *