فونچیتو و ماه / نوشته: ماریو بارگاس یوسا/ ترجمه: پرنیان رجب زاده

فونچیتو و ماه Fonchito Y La Luna
نویسنده: ماریو بارگاس یوسا
تصویرگر: مارتا چیکوته خوئیس
مترجم: پرنیان رجب زاده
نشر: زعفران
گروه سنی: +۴
امتیاز کتابستان: ۴ از ۵ ستاره
⭐️⭐️⭐️⭐️

«فونچیتو آرزو داشت با همکلاسش نرئیدا بازی کند. نرئیدا با هیچ‌کس بازی نمی‌کرد.»

بیایید حدس بزنیم چرا نرئیدا در مدرسه با کسی بازی نمی‌کند؟
بازی کردن را دوست ندارد؟ همکلاسی‌هایش را دوست ندارد؟
دلش بازی جدید می‌خواهد؟
شاید او یک شرط برای بازی دارد؟

وقتی فونچیتو یواشکی از او دعوت کرد بیا با هم بازی کنیم، نرئیدا خیلی جدی نگاهش کرد و گفت: «اگر ماه را پایین بیاوری و به من بدهی، با تو بازی می‌کنم.»

فونچیتو ابتدا غمگین و گیج شد یعنی نرئیدا «هیچ وقت» نمی‌خواهد با «کسی» بازی کند؟ آخر چطور می‌شود ماه را آورد پایین؟ این چه شرطی است؟

فونچیتو حالا هر شب برخلاف گذشته به ماه نگاه می‌کند تا اینکه …

#مفاهیم_اصلی
تنهایی، ریسک، دوستی، واقعی، الکی، واقعیت، خیال، تصویر، انتخاب

#تکنیکهای_کاربردی
مساله یابی، راه‌حل سازی، رویا‌پردازی، ممکن‌باوری، محال‌اندیشی، اشتراک یابی، فرایندگرایی، نتیجه‌گیری، مطالبه گری فعال

نام یوسا نویسنده و منتقد ادبی پرویی با کتابهای بزرگسال گره خورده وقتی بر پیشانی کتاب خردسالان می‌درخشد به خودی‌خود برای بزرگسال جذاب می شود ببیند این نویسنده نامدار در حوزه کودکان چگونه طبع‌آزمایی نموده و باید به او آفرین گفت که در این ساحت هم خوش درخشیده است.

یوسا در کتاب «فونچیتو و ماه» روی مرز خیال و واقعیت قدم بر می دارد، مانند ابولهول در آغاز سفر به دنیای دوستی چالشی طرح می‌کند که اگر از پس آن برآمدی می‌توانی به سرزمین مقدس رفاقت وارد شوی.

فونچیتو عاشق زیبایی اسرار آمیز و تنهایی همکلاسی‌اش نرئیدا می‌شود می خواهد با او دوست شود اما در سرمنزل لیلی که خطرهاست در آن شرط اول قدم آن است که مجنون باشی!
نرئیدا یک شرط برای بازی دارد او ماه درون آسمان را می‌خواهد و فونچیتو از حالا یک کار مهم دارد، اینکه به پایین اوردن ماه و اثبات عشق خود به همکلاسی بیندیشد و او هر شب در پشت‌بام به ماه زل میزند تا راهی بسازد.

آنچه در «سرزمین واقعیت» محال است در «جهان خیال» ممکن می‌شود و فونچیتو می‌تواند با کمک سطلی آب نرئیدا را به سرزمین تصویرهای امر واقع ببرد و چه شکوهی در این کشف و تلاش منتظرشان است.

وقتی کتاب فونچیتو را برای بچه‌های شش و هفت ساله در کلاس آنلاین می خواندم از آنها پرسیدم آیا تصویر من واقعی است یا الکی؟ بچه‌ها معتقد بودند واقعی است وقتی از آنها خواستم دستانم در این تصویر را لمس کنند و نتوانستند، تمایز واقعیت و تصویر برایشان روشن شد و بحث خوبی درباره شباهت و تفاوت واقعیت و تصویر و سایه ها شکل گرفت.

خردسالان خیلی خوب می‌توانند مرز واقعیت و مجاز را بشناسند و برای تربیت ذهن فرایند ساز حرکت از محال به ممکن را تمرین کنند و این کتاب یک محرک گفتگوی شایسته در این حوزه است.

امتیاز من به ایده، پرداخت، تصویرگری و وجه فنی نشر چهار ستاره از پنج است.
ترجمه و ویراست ادبی اثر روان نیست و جای کار دارد دایره لغات برای کودکان در این اثر محدود و مبهم مانده که می توانست بسیار بهتر باشد.

سحرسلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر ۴٫۰۲ ( ۱ آراء:)

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ستاره ای برای همه / نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان/ مترجم: فواد صادقیان

ستاره‌ای برای همه Een Ster Vooi iedereen نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان Evelien Jagtman مترجم: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *