وقتی مامان بزرگ کوچک می شود… نویسنده: اینکا پابست/ تصویر: مهرداد زائری

وقتی مامان بزرگ کوچک می شود

نویسنده: اینکا پابست
تصویرگر: مهرداد زائری
مترجم: علی عبداللهی
انتشارات کودکان
گروه سنی: +۵
امتیاز کتابستان: پنج از پنج ستاره
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

پپی دختر کوچولویی است که دوست دارد در این دنیا بیشتر از هرکسی با مامان‌بزرگش باشد، با هم خرید، آشپزی و بازی کنند و به دیدن ناشناخته‌ها بروند. اما یک روز صبح مامان‌بزرگ شروع به کوچک شدن می کند تا اینکه …

#مفاهیم_اصلی
مرگ، زندگی، تغییر، خاطرات، یادبود، فقدان

#تکنیکهای_کاربردی
مرگ‌اندیشی، طبیعت‌نگری، فرآیندسازی، قدرشناسی، خاطره‌بازی

پپی این شانس را دارد تا همراه با مامان بزرگ محشرش روزها و شبها را سپری کرده؛ شناخت بسیاری از احساساتش را در کنار مامان بزرگ تجربه می‌کند.
ذهن او مقایسه بین توانمندی‌های خود و مامان بزرگ را دنبال کرده و فهمیده در آشپزی، خانه‌داری، خرید و نترسیدن یک مادربزرگ کاربلد دارد.
اما همین که رشد پپی در بلوغ شروع می شود قد کشیدنش، دیگر از تاریکی نترسیدنش و توانایی مستقل بودنش ماجرا عوض می‌شود و مامان بزرگ شروع به کوچک شدن می‌کند، آنقدر کوچک که بلاخره با چشم دیده نمی‌شود اما صدایش در گوش پپی شنیده می شود گویی در گوش او به زندگی ادامه خواهد داد و با پپی سخن خواهد گفت…

مفهوم مرگ یکی از انتزاعی‌ترین، پیچیده ترین و در عین حال هراسناک‌ترین مفاهیم برای خردسالان و کودکان است و همواره هراس از مرگ والدین یا پدر بزرگ و مادربزرگ با آنهاست.
در کتاب لطیف، زنده و پویای « وقتی مامان بزرگ کوچک می‌شود» کودکان به جای چکش منهدم کننده مرگ با تطور فلسفی زندگی و پایان یافتن و دوباره ادامه دادن مواجه می‌شوند، یکی از غنی ترین مواجهات فلسفی و کاربردی مرگ نزد انسان.
در عین حال از تلخی ماجرا اثری نیست نوعی مرگ‌اندیشی منجر به مراقبت و قدرشناسی هم با خود دارد، رجوع به خاطره و صلح با فقدان و‌جای خالی.

تصویرگری مهرداد زائری با خطوط ساده مداد سیاه بر بستر کاهی رنگ کاغذ کار پرداخت قصه را در اوج تمام می‌کند ترجمه و ویرایش اثر از زبان آلمانی به خوبی شکل گرفته و کیفیت فنی کاغذ و چاپ هم بسیار خوب است.

امتیاز من به ایده، پرداخت، تصویر و ترجمه و کیفیت فنی نشر ۵ ستاره درخشان است.

این کتاب را برای فرزندانتان حتا اگر با مفهوم مرگ عزیزان مواجه نشده‌اند بخوانید و ذهن آنها را به شکل امنی با این مفهوم ثقیل انتزاعی آشنا کنید.

من این کتاب را چند روز بعد از مرگ مادربزرگم برای برادرزاده چهار ساله‌ام خواندم هرچند بغضم میانه راه شکست اما درک مرگ مامان‌بزرگ را به خوبی برای او تسهیل کرد.

سحرسلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *