خرس شمشیر به دست / نوشته: دیوید کالی / ترجمه رضی هیرمندی

#خرس_شمشیر_به_دست

نوشته: #دیوید_کالی

تصویر: #جانلوکا_فولی

ترجمه: #رضی_هیرمندی

نشر: چشمه کتابهای چ

گروه سنی: +۴

امتیاز کتابستان: پنج از پنج ستاره

 

شمشیری تیز و بُرنده افتاده به دست خرس و او برای نشان دادن قدرتش به هیچ کس و هیچ چیز رحم نمی کند، تا جایی که روزی تصمیم می گیرد کل جنگل را ببرد و این کار را میکند.

خرس در قلعه سنگی بزرگی زندگی میکند که هیچ دشمنی نمی تواند به آن وارد شود امنِ امن است تا اینکه ناگهان آب سد سرریز می شود و سیل قلعه او را خراب میکند.

خرس شمشیر به دست سراغ نگهبانان سد میرود تا بابت سیلی که راه افتاده و خانه خرابش کرده با شمشیرش نصفشان کند اما متوجه می شود آنها از ترس گراز تک گوش سد را رها کرده و گریخته بودند… خرس به سراغ گراز تک گوش با تیری در باسنش می رود و متوجه می شود این حلقه های زنجیر مقصران سیل بیش از اینهاست . تا اینکه به پرندگان می رسد و …

#مفاهیم_اصلی

قدرت

ابزار

طبیعت

مراقبت

مالکیت

علت/ تقصیر

من/ دیگری

#تکنیکهای_کاربردی

چرخه حیات

علت و معلول

مقصریابی

حدشناسی

هوش طبیعت گرا

عاقبت اندیشی

مسئولیت پذیری

جبران

کنش و واکنش

بازیابی

 

خرس مست قدرت است و ابزاری ویرانگر در دست دارد، بی مهابا ویران می کند تا اینکه خانه خودش ویران میشود گویی مام طبیعت درصدد گوشمالی  این فرزند خطاکار است.

احتمالا این داستان دو خطی یک روایت آشنا برای تک تک ماست و قصه ای تکراری به بلندای تاریخ بشر. کافی است جای «خرس» بگذاریم «انسان» و مروری کنیم بر آنچه انسان با طبیعت کرده و چگونه سرمست و مغرور مام طبیعت را خادم مطلق خود تصور کرده و با هر ابزاری به ویرانی اش کمر بسته است.

کتاب «خرس شمشیر بدست» کمدی تلخ و سیاهی است که بسان آینه مقابل چشم کودک و بزرگسال گرفته می شود تا مروری کنیم از «آنچه گذشت…» بر زمین و زمان مان.

دیوید کالی با نگاهی انتقادی و طنزی رندانه از ما می پرسد با خانه خود چه می کنیم؟ آیا قدرت مجوز ویرانگری خانه است؟

او مسیر جبران را باز و افق های پذیرش مسئولیت را روشن می بیند و من هم با او هم عقیده ام نسلی که از آغوش مادر یاد می گیرد باید آغوش زمین را پاس بدارد با گوشت، پوست و استخوان مراقبت از مام زمین را باور خواهد کرد. از ما که گذشت اما فرزندان ما زمین را نجات خواهند داد.

امتیاز من به ایده ی خوب، پرداخت روان، ترجمه طنازانه و تصویرگری پر ابهام و خاص، قطع مناسب کتاب و کیفیت نشر پنج ستاره درخشان است. این کتاب یک ابزار مناسب طرح بحث سیکل های معیوب استفاده از زمین برای تسهیلگران مدارس طبیعت است.

 

سحر سلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

آفتاب پرست غمگین/ نوشته و تصویر: امیلی گرویت/ ترجمه: شیما شریفی

آفتاب پرست غمگین Blue chameleons نوشته و تصویر: امیلی گرویت Emily Gravett ترجمه شیما شریفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *