دریا قرمز نیست/ مایکل هال/ آناهیتا حضرتی

#دریا_قرمز_نیست

#مایکل_هال

#آناهیتا_حضرتی

انتشارات پرتقال

گروه سنی +۳

امتیاز کتابستان: پنج ستاره از پنج

 

«این دوست ما قرمز بود.»  اما وقتی خوب نگاه می کنیم نوکش قرمز نیست و فقط برچسبش قرمز است. مادر، معلم و پدر بزرگ و مادربزرگ و دوستانش از او انتظار دارند قرمز باشد اما نیست. تلاش می کند، به شدت تمرین می کند، به هر کاری که از او بخواهند تن می دهد اما قرمز نیست که نیست تا اینکه یک روز…

#مفاهیم_ اصلی

هویت

پذیرش

تناقض

فشار

کلیشه ها

تفاوت

 

#تکنیکهای_کاربردی

من کی هستم؟

هویت جویی

کلیشه های جنسی زدایی

مدارا و تساهل ورزی

نگاه آلترناتیو

خودشکوفایی

پذیرش خود

 

این روزها که خبر بریدن سر «علیرضا فاضلی منفرد» بیست ساله از اعضای جامعه LGBT توسط خانواده اش در اهواز راس اخبار است به سراغ کتاب «دریا قرمز نیست» رفتم تا با کودکان خردسالم از تفاوتهایی بگویم که چاره اش حذف و معدوم سازی نیست.

در تمام طول تاریخ، بشر از هرچیزی که «عادی و طبیعی» نمیدانست هراس داشته و تلاش کرده تا آن را حذف کند حتا اگر فرزند خودش باشد. والدین بسیاری در ایران هنوز ترجیح می دهند فرزندشان از بیماری صعب العلاج بمیرد اما همجنسگرا نباشد. چون این ننگ است برای خانواده!

هنوز فرزند بخشی از املاک جمعی است که نباید به هسته مرکزی هویت خانوادگی و آبروی قبیله آسیبی بزند. متفاوت بودن هزینه دارد عاشق شدن هزینه دارد هزینه هایی سنگین چون مرگ…

اگر به حقوق شهروندی، مالکیت انسان بر تن خویش بیش از آبروی خانواده و شرم والدین معتقدیم چاره ای نداریم جز آموزش پذیرش تفاوت ها ورای کلیشه های رایج. به رسمیت شناختن انتخاب افراد فراتر از آبروی خانواده. اگر هم به این حقوق انسانی باور نداریم و فرزندانمان را بخشی از دارایی خود که باید تابع محض آرای ما باشند پذیرفته ایم که هیچ.

بهتر است امروز از خود بپرسیم اگر فرزندم سلیقه، انتخاب و امیال متفاوت از تمام جهان داشت چه میکنم؟

 

کتاب «دریا قرمز نیست» فضای ذهنی بسیار مناسبی برای طرح این سوال مهیا می کند. امتیاز من به ایده درخشان، تصویرگری ساده و بسیار خوب، پرداخت موجز و گویا، ترجمه روان، قطع مناسب و کیفیت نشر پنج ستاره از پنج است.

سحر سلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ستاره ای برای همه / نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان/ مترجم: فواد صادقیان

ستاره‌ای برای همه Een Ster Vooi iedereen نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان Evelien Jagtman مترجم: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *