کتاب حوصله سر بر / نوشته : شینسوکه یوشی تکه / ترجمه: رضی هیرمندی

#کتاب_حوصله_سربر

#شینسوکه_یوشی_تکه

#رضی_هیرمندی

نشر: ماهک/ منظومه خرد

گروه سنی: +۵

امتیازکتابستان: پنج از پنج ستاره

 

پسرک حوصله اش سر رفته! درست مثل تمام بچه های دنیا، هر روز و هر شب که کاری برای انجام دادن ندارند. سراغ مادرش میرود اما مادر هم نمی تواند او را از حوصله سر رفتگی نجات بدهد. پس چه باید کرد؟

منتظر بماند تا حوصله اش سر نرود؟ کار خاصی باید بکند تا گیر حوصله سر رفته نیفتد؟ اصلا چرا حوصله آدم سر می رود؟

 

#مفاهیم_اصلی

ملال/ کسالت

بامزه/ بی مزه

جزئیات

تکرار/ تداوم

رکود/ حرکت

تازه/ قدیمی

 

#تکنیکهای_کاربردی

تنوع مندی

خودآگاهی

تاب آوری

توجه و تمرکز

گذار موثر

دقت مداری

خودجوشی

 

«حوصله سر رفتن» را «تجمل مدرن» می نامند، یعنی تا قبل از انقلاب صنعتی و تا اواخر قرن هجده میلادی بشر با این حس در زندگی اش نه تنها آشنا نبوده بلکه فرصت درگیر شدن هم نداشته است.

وقتی ابزار و تکنیکها به بشر فراغت دادند تا کمی بیاساید این احساس هم متولد شد. کرکگور فیلسوف اگزیستانسیالیسم  «حوصله سر رفتن» را ریشه همه ی شرارت ها می نامد زیرا بشر وقتی حوصله اش سر برود به سراغ بزه مانند قمار و اعتیاد و گناه می رود. اما در مقابل نیچه از حوصله سر رفتن به عنوان «زنگ بیداری» و فراخوان به عمل نو می گوید.

اهمیت این حس حتا در کودکان آنقدر زیاد و اساسی است که شینسوکه یوشی تکه به عنوان بزرگسالی که حین کارمندی هر روز این حس را تجربه نموده تلاش میکند با کمک کلام ، تصویر و مفهوم این موضوع را میهمان اذهان کودکان کند. تا از سنین پایین بشناسند و برای مواجهه با آن آماده شوند.

وقتی زندگی وارد فرآیندی تکراری و پیش بینی پذیر بشود فرقی ندارد کودک باشی یا بزرگسال و از چه طبقه و طیف اجتماعی و اقتصادی باشی حوصله ات بارها و بارها سر خواهد رفت. ملال و کسالت بعد از رسیدن به آرزوها و چشیدن لذتها از جمله حس های مهمی است که کودکان از سنین پایین با آن آشنا خواهند شد.  اگر مسیر گذار و تحمل را بشناسند رابطه چسبنده و وابستگی دائم به والدین و عوامل بیرون از خود نداشته باشند، به جزییات توجه کنند و در نهایت با خوداگاهی از علایق به سمت ساختن مسیرهای تازه در ذهن و دنیای بیرون بروند این حس حوصله سر رفتن را می شود مدیریت کرد و پذیرفت با درد و خون ریزی کمتری. اگر زندگی را دوگانه بامزه/ بی حوصله درک نکنند بلکه فرایندی با فراز و نشیب حسی بفهمند در مسیر بلوغ و روابط بین فردی انتظارات عجیب از خود و دنیا نخواهند داشت.

ایده نوی کتاب بسیار درخشان است و در ادامه ی مجموعه کتابهای فیلسوف کوچک شینسوکه یوشی تکه با ترجمه رضی هیرمندی یک پازل مهم از شبکه شناختی کودکان است. پرداخت ماجرا خلاقانه و تصویر گری با وجود شلوغ و پر جزییات بودن  راضی کننده است. ترجمه سیال رضی هیرمندی از این موضوع هم شایسته تقدیر است. مفهوم ملال، کسالت و یکنواختی حوصله سربرنده را می توان از سنین پایین با کودکان طرح کرد تا انتظارات آنها از خودشان و دنیای پیرامون به منظور دریافت هیجان را تعدیل نمود.

امتیاز من به ایده، پرداخت، ترجمه، تصویر و کیفیت فنی اثر و قطع خوب کتاب پنج از پنج ستاره است.

 

سحر سلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *