همه ی ما اثر هنری هستیم./ نوشته: مارک اسپرینگ / ترجمه:مانلی آیگانی

#همه_ی_ما_اثر_هنری_هستیم

نوشته: #مارک_اسپرینگ

تصویر: #رز_بلیک

ترجمه: #مانلی_آیگانی

انتشارات: #ماهک

گروه سنی: +۷

امتیاز کتابستان: پنج از پنج ستاره

 

«به ما نگاه کن!» اولین عبارت کتاب فرمانی است برای تماشا، دیدن صورت های تیز و زاویه دار، دماغ های کج و کوله. رنگ پوستهای متفاوت. این فرمان را کسی از درون خودمان می دهد برای مشاهده گری فعال و خلاقانه جهان.

و یک سوال کلیدی: «فکر کن دنیا چقدر حوصله سر بر می شد اگر همه ی ما مثل هم بودیم.»

#مفاهیم_اصلی

تنوع/ تکثر/ تفاوت

زیبایی/ زشتی

خلق

تماشا

قیاس

الهام

توصیف

ابداع

#تکنیکهای_کاربردی

توسعه طبع زیبایی شناختی

کشف جزییات

قیاس

تشبیه

تبارشناسی

معنا سازی/یابی

نگرش سیستمی

توصیف گری فعال

پژوهش هنری

بهترین معرفی برای «روز جهانی موزه» در بیست و هشتم اردیبهشت کتابی است که سیر تاریخی -تاملی هنر و تفاوتها از منظر زیبایی شناسی را عرضه می کند. با کتابی مصور روبرو هستیم که از کودک و نوجوان می خواهد عینک کلیشه ها و قالبهای زیبایی را از چشم بردارند و خودشان به تمام خطوط و انحناها و جزییات اثار هنری بنگرند. از دیوارنگاری های انسانهای غارنشین تا مینیاتورها و سبک های معاصر. بعد نگاهش را به درون آینه بیندازد و خودش را در نسبت با این تصاویر و طرح های متنوع بازیابی کند.

در آموزش و پرورش رسمی ایران پنهان و مستور کردن زیبایی یک اصل است. توجه و دقت به جزییات زیبایی شناختی و توسعه مفاهیم مرتبط با ادراک هنری هرگز در دستور کار نبوده. خروجی این نظام هم افرادی بودند با حداقل اعتماد به نفس در مواجهه با مفهوم تنوع و جذابیت متفاوت و چند بعدی. عمل های زیبایی دماغ و گونه و لب و محو کردن چین و چروک به هر در کوبیدن برای لاغری ما را با جامعه ای مواجه کرده که به شدت درگیر «تخت پروکروستس» است یا در حال بریدن است یا اضافه کردن تا در چارچوب زیبایی عرفی و مد و فشن جا شود.

باید دست کودکانمان را بگیریم به موزه های هنری ببریم و سیر تطور زیبایی شناختی ذهن بشر را نشانشان بدهیم. بپذیرند جهان بزرگ و زیبا از اجتماع اجزایی که به تنهایی خود خودشان هستند ساخته شده. تغییر به هر قیمتی، همسان سازی و تقید و اضطراب را با آغوش باز نپذیرند بلکه تماشاگری و لذت را یاد بگیرند.

کتاب« همه ی ما یک اثر هنری هستیم» مقدمه ای مناسب است برای دیدن و گفتگوی فعال و جستجو هدفمند در حوزه زیبایی شناسی

امتیاز من به ایده، پرداخت، تصویر، ترجمه و کیفیت فنی کتاب پنج از پنج است. انتشارات ماهک کتابهای بسیار خوبی در رشد چند ساحتی کودکان انتخاب و ترجمه کرده که شایسته تحسین و دستمریزاد است.

 

سحرسلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

من دلیل دارم./ نویسنده و تصویرگر: شینسوکه یوشی تکه/ ترجمه رضی هیرمندی

من دلیل دارم. I can explain نوشته و تصویر: شینسوکه یوشی‌تکه ترجمه: رضی هیرمندی نشر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *