کجا خرس؟ / نویسنده : سوفی هن / ترجمه: رضی هیرمندی

#کجا_خرس؟

#سوفی_هن

#رضی_هیرمندی

نشر: #ماهک

گروه سنی: +۳

امتیاز کتابستان: پنج ستاره از پنج

 

«یکی بود یکی نبود، یک بچه خرس بود … که با پسر کوچولویی زندگی می کرد.»

تصور کنید یک توله خرس گوگولی مگولی همبازی و همخانه کودک شماست، اما این توله خرس که کوچک نمی ماند هر روز بزرگ و بزرگتر  و خیلی زود تبدیل می شود به خرس گنده! حالا باید برایش یک جای تازه پیدا کرد! اما کجا خرس؟

پیشنهادات شروع می شوند از مغازه اسباب بازی فروشی با کلی خرس تا باغ وحش و سیرک و جنگل … اما این خرس است که باید «خانه» اش را انتخاب کند و به همین راحتی ها هم نیست. نه انتخاب جای مناسب و نه دل کندن از دوست!

#مفاهیم اصلی

خانه / وطن

جا

انتخاب

تغییر

تناسب

هزینه / فایده

اندازه

خاطره /آرزو

پیشنهاد

آزادی

غربت

رفاقت

#تکنیکهای_کاربردی

جایگیری

اسباب کشی

مکان مندی

انعطاف همدلانه

لیست سازی

تدوام بخشی

 

سوفی هن نویسنده و تصویرگر  کتاب #کجا_خرس؟ به سراغ یک مفهوم بنیادی در شاکله بندی شناختی کودکان می رود. مفهوم #جا و #مکان . اینکه هر موجودی برای درک خودش و دنیای پیرامون باید از دو قاب #زمان و #مکان بنگرد و درک نسبت های ذهنی مانند کوچک، بزرگ، بالا، پایین، دور و نزدیک به مکانمندی ذهنی بشر وابسته است.

حال مفهوم #جای_مناسب را به منزله خانه و وطن طرح می کند آنجا که از آن ماست و هرجایی دیگر برایمان با نوعی غربت و در بند بودن همراه خواهد بود. مفهوم رضایت را با آزادی انتخاب و هزینه دوری همراه می کند تا ذهن کودک از #جبرانگاری مکانی دور شود. گزینه های آلترناتیو را برای قیاس و ارزیابی عنوان می کند، هزینه دوری و دوستی را برای بقای دوستی ناب طرح می کند که با ادراک همدلانه همراه است. این یک زاویه دید مهم است برای کودکانی که حیوانات خانگی شان به صورت همخانه های محبوب آنها در می آیند و اینکه از منظر نگاه آن حیوان #جای_مناسب برای زندگی کجاست؟

رفت و آمد انتقادی بین منظرگاه کودک و حیوان به مخاطب اثر بینش همدلانه می دهد که تناسب را درک کند واینکه انتخابگری حق حیوان هم است و نه فقط انسان ها.در سطحی بالاتر کودک فرا می گیرد قرار نیست دوستش که از او دور می شود و به شهر یا کشوری دیگر مهاجرت می کند خوشحال نباشد و دوستی شان تمام شود هنوز می توان رشته های دوستی را با نامه و تلفن نگاه داشت و برای روزهای آینده برنامه و نقشه ریخت.

تصویرگری بسیار ساده و رنگهای متنوع ، ترجمه روان ، قطع مناسب کتاب از دیگر امتیازهای این اثر هستند.

امتیاز من به ایده، پرداخت، ترجمه، تصویر و کیفیت فنی کتاب پنج ستاره از پنج است. برای توسعه مفهوم مکانمندی و جایگیری در ذهن کودکان سه تا شش سال یک کتاب مناسب برای تسهیلگران فلسفه برای کودکان است.

 

سحرسلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ستاره ای برای همه / نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان/ مترجم: فواد صادقیان

ستاره‌ای برای همه Een Ster Vooi iedereen نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان Evelien Jagtman مترجم: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *