می خواهی دوست من باشی؟/ نوشته و تصویر: اریک باتو / ترجمه:ویدا رامین

#میخواهی_دوست_من_باشی؟
نویسنده و تصویرگر: #اریک_باتو
مترجم: #ویدا_رامین
ناشر: #کانون

گروه سنی: +۳

امتیاز کتابستان: ۵ از ۵ ستاره

 

«موش سبز غمگین بود. هیچ کس نمی خواست با او حرف بزند. هیچ کس نمی خواست او را بغل کند. موشهای خاکستری به او می گفتند:« ما نمی خواهیم دوست تو باشیم.»

موش سبز شبیه بقیه موشها نبود همین یک دلیل بس بود برای تنهایی. بقیه موشها او را نار می زدند و نادیده می گرفتند. اما موش سبز کوتاه نیامد یک روز نان و پنیر و خیار در بقچه اش گذاشت و راه افتاد …

#مفاهیم_اصلی

شباهت/ تفاوت

دوستی

تنهایی

انتخاب

پذیرش

راه نو

#تکنیکهای_کاربردی

حل مساله

پذیرش مساله

تاب آوری

مسیر سازی

تجربه افزایی

آشنایی زدایی

قالب شکنی

ابزارمندی

فرصت دهی

پذیرش تغییرات

پذیرش احساسات

 

موش سبز تنهاست و متفاوت بودن او را از بقیه موشها جدا کرده. اما موشی گوشه گیر نیست بقچه می بندد و به سراغ بقیه شباهت ها می رود. مثلا رنگ سبز او با رنگ حیوانات  زیادی مشابه است ملخ و قورباغه و…. اما بقیه ویژگی هایش شبیه آنها نیست! کسی نمی خواهد با او دوست شود دنیایش را بزرگتر کند و خوش بگذراند.

گمان می کنید موش ناامید می شود؟ معلوم است که نه. دوست یافتن که حتما نباید با موجودات شبیه باشد می شود دوستانی مثل گلهای زیبا داشت . وقتی موش سبز گلهای سرخ زیبا را دید چشمش به فیلی افتاد که از موشها می ترسید. فیل هم از موش بزرگتر بود هم حسابی ترسیده. خوب که نگاه کنیم اصلا شبیه موش سبز قصه نبود اما با درخواست دوستی موشی موافقت کرد .

فلسفه اساسی قصه پیشنهاد دوستی و حق انتخاب است مبتنی بر معیار شباهت و تفاوت.

بچه ها با افرادی همسن، هم جنس و هم علاقه دوست تر می شوند و به راحتی به مواردی که شبیه آنها نیستند «نه!» می گویند. خودمانی تر به ماجرا نگاه کنیم ما بزرگترها هم همین هستیم. راحت به افرادی که تفاوت عمده سلیقه، ظاهر و رشته و کار داشته باشند اعتماد نمی کنیم.

این ذهن بشر است که با طبقه بندی و مقوله بندی بر اساس شباهت ها برای خود امنیت می سازد. اما در این کتاب هنجارشکنی رخ می دهد. موش سبز تمام «نه » های مخالفت با خود را به رسمیت می شناسد و سراغ متفاوت ترین موجود از منظر جثه، شکل و شمایل می رود و اتفاقا فیل ازاو به شدت می ترسد. حالا موش سبز است که فرصت می دهد و دوستش را می یابد. برای فرصت دادن به موقعیت های نو باید جرات ورزی داشت و این قصه کودکان را به شجاعت تجربه نو فرا می خواند. موش خوداتکاست بقچه اش را بر می دارد تا اگر در سرزمین خود دوستی نیافت به جاهای دورتر برود. اگر در میان همرنگ ها و هم شکل ها دوستی نیافت به سراغ غیر جاندارها و متفاوت ترها برود. موش کوچولو معلم خوبی برای مسیر سازی و ناامید نشدن است. زنده باد همه ی موش های سبز تنها که بلدند فرصت آشنایی و کشف بسازند.

 

امتیاز من به ایده خوب، پرداخت ساده اما ممتاز، ترجمه روان و بومی شده، کیفیت فنی کتاب ۵ ستاره از ۵ است.

 

سحر سلطانی

*این کتاب توسط خانم مرجان حجازی فر در نشر راز بارش  با نام «دوست» ترجمه شده است. در قیاس با نسخه کانون و ترجمه خانم رامین  امتیاز پایینی به ترجمه و مختصات فنی چاپ می دهم.

 

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

آفتاب پرست غمگین/ نوشته و تصویر: امیلی گرویت/ ترجمه: شیما شریفی

آفتاب پرست غمگین Blue chameleons نوشته و تصویر: امیلی گرویت Emily Gravett ترجمه شیما شریفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *