کارل و معنای زندگی / نوشته و تصویر: دبورا فریدمن / ترجمه: آناهیتا حضرتی

#کارل_ومعنای_زندگی

#دبورا_فریدمن

#آناهیتا_حضرتی

نشر: پرتقال

گروه سنی: +۵

امتیاز کتابستان: چهار از پنج ستاره

 

کارل نه پرنده بود نه خرس نه روباه  و نه خرگوش … او یک کرم خاکی بود زیر زمین، برای خودش وول می خورد؛ برگهای مرده را هضم می کرد، تونل میزد و زمین را نرم و پوک می کرد.

روزی از روزها وقتی موش صحرایی در حال کندن یک چاله بود تا برای خودش آذوقه ذخیره کند ته چاله به کارل می رسد و از او می پرسد این زیر چه کار میکند؟

کارل تا آن روز از خودش این سوال را نپرسیده بود؟ اینکه در حال انجام چه کاری است و چرا؟

این پرسش سرآغاز سیرو سلوک کارل شد. نرم کندن خاک را رها کرد و از موش خواست منتظر بماند تا او برود جواب سوالش را بیاورد و می رود روی خاک دنبال پاسخ سوال موش صحرایی …

#مفاهیم_اصلی

کیستی

چیستی

هدف

انگیزه

پرسش

معنا

وظیفه/ تکلیف/ نقش

مسئولیت

 

#تکنیکهای_کاربردی

خودنگری

پرسشگری

معناجویی

جستجوگری

چرخه حیات

مشارکت جویی

جزء از کل

انسان گمان می کند فقط اوست که می پرسد: « از کجا آمده ام؟ آمدنم بهر چه بود؟ به کجا می روم آخر ننمایی وطنم؟ …»  دبورا فریدمن با کمک کرم خاکی که از نظرها پنهان و بسیار کم اهمیت می نماید این سوال را به عمیق ترین شکل از مخاطب می پرسد.

کارل برای پاسخ به این سوال قبل از درون نگری راه می افتد در جهان  تا از بقیه بپرسد چه می کند در زیر زمین؟! اما هیچ کس نمی داند. خرگوش در پاسخ سوال او می گوید خودش هرکاری روی زمین می کند برای بچه هایش است. روباه هم در پاسخ به شکار اشاره میکند و سنجاب به درختهایی که می کارد. اما کارل هیچ کدام این اهداف را نداشته و ندارد پس او چی؟

زمینی که کارل از زیر آن هجرت کرده به رو در حال سخت و سخت تر شدن است. کم کم تغییرات آنقدر گسترده می شود که کارل از خود می پرسد چرا؟ چرا خاک نرم و پوک نیست و درون نگری آغاز می شود خود را درآینه ای تمام قد از خویشتن می یابد و جایگاهش و نقشش در چرخه حیات.

در پایان کتاب از مخاطب می پرسد تو برای زمین چه می کنی؟

 

ایده کتاب جدید نیست اما طرح و پرداخت بسیار خوبی دارد. تصاویر کتاب هم طبیعی و واقع گرایانه نسبت ها را پر رنگ می کنند قطع مناسب کتاب هم یک فاکتور خوب برای بلندخوانی در کلاس های فلسفه کودک است اما ترجمه  می توانست بسیار بهتر و روان تر باشد .

امتیاز من به ایده، پرداخت، ترجمه و تصویر و نکات فنی چاپ چهار ستاره از پنج است.

سحر سلطانی

 

 

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *