نوربرت خرگردن / نوشته: میشائیل انده / ترجمه : کتایون سلطانی

#نوربرت_خرگردن

نوشته: #میشائیل_انده

تصویر: #راینهارد_میشل

ترجمه: #کتایون_سلطانی

نشر: افق/ کتابهای فندق

گروه سنی : +۱۰

امتیاز کتابستان : ۵ ستاره از ۵

 

نوربرت خرگردن، کرگدنی بود در دشتهای آفریقا که به همه کس و همه چیز با دیده شک و تردید نگاه می کرد و می گفت: «به هر حال این فلسفه من است،آدم جز خودش به هیچ کس نباید اعتماد کند!»

نوربرت که عقل درست و حسابی نداشت تا دلتان بخواهد زور داشت با یک هیکل گنده و زره هایی بر تن و دو شاخ بر دماغ! هیچ حیوانی دوست نداشت موقع حرکت نوربرت سر راهش باشد چون بلافاصله دعوا راه می انداخت و طرف را نابود می کرد. حیوانات جرات آب خوردن از برکه نداشتند توله ها نمی توانستند در برکه شنا کنند و حتا پرنده ها نباید آواز می خواندند چون نوربرت آنها را با سم هایش له و لورده می کرد و بعد هم با داد و فریاد می گفت حمله را آنها شروع کردند نه او.

تا اینکه شبی از شبها ته دره ای کوچک کیلومترها دورتر از نوربرت همه حیوانات جمع شدند تا فکری برای این همه زورگویی و قلدری نوربرت خرگردن کنند. تک تک حیوانات قول جدی دادند دشمنی با هم را کنار بگذارند و در این جلسه جمع شوند تا تکلیف نوربرت را روشن کنند. جلسه تشکیل شد و نظرهایی داده شد اما حجم کینه ها و اختلافات قدیمی حیوانات دشت و جنگل از هم انقدر عمیق بود که به جایی نرسید، حیوانات هم که دیدن چاره ای ندارند یکی یکی از سرزمین شان فرار می کردند تا اینکه …

#مفاهیم_اصلی

قدرت

دشمن

ظلم

حق

سهم

زورگویی

نقشه

آزادی

تنهایی

فرار

#تکنیکهای_کاربردی

مسئولیت پذیری

وحدت بخشی

مبارزه طلبی

مطالبه گری

مهاجرت

توهم توطئه/ دشمن پنداری/ نفرت افزایی

رهایی بخشی

یارگیری

خودمراقبتی /دگر مراقبتی

فردگرایی

خودشیفتگی

 

در کتاب نوربرت خرگردن از یک سو با دیکتاتوری که قدرت در دستان اوست و کمترین عقلانیتی ندارد و هرکسی غیر خود را دشمن می پندارد مواجه هستیم از سویی با جمعیتی از حیوانات که سر هیچ چیزی توافق ندارند و ایده های یکدیگر را به باد تمسخر می گیرند و نمی توانند با هم باشند. در نهایت موجودی که بابت جثه و شغلش منفور بقیه حیوانات است از نبوغش برای کنترل شر بهره می برد. پرنده ای کوچک که یاد گرفته هدف گذاری و باور به تغییر داشته باشد. بیش از هر چیز بی تفاوت دربرابر کینه های سایرین و کنشگر برای رسیدن به هدف باشد.

این کتاب به طور ویژه برای توسعه #سواد_سیاسی نوجوانان مناسب است. مفاهیمی مانند قدرت، جبر، سوءاستفاده از شرایط ، قلدری و قانون شکنی را طرح میکند. چاره جویی و بن بستها ذهن خواننده را نرمش می دهند تا با همذات پنداری بتواند به حل این معضل بیندیشد.

اینکه پیچیده ترین معضلات زیست اجتماعی از زبان حیوانات طرح می شوند یک امتیاز بسیار خوب برای کتاب است چون ایهام و تناقضات ذهن نوجوان را به قیاس و کشف بینامتنی با زندگی خود کشیده و مکاشفاتش او را به روشن بینی از چالش های زندگی جمعی می رساند.

زبان اصلی نویسنده آلمانی بوده، ترجمه خانم کتایون سلطانی و ویراست خانم مژگان کلهر به راستی درخشان است.تصاویر کلاسیک حیوانات هم به خوبی با متن هماهنگ است.

امتیاز من به ایده، پرداخت درخشان،تصاویر زیبا، ترجمه بسیار روان و ویژگی های فنی کتاب پنج ستاره از پنج است و معتقدم نوربرت باید میهمان کتابخانه همه ی ما ایرانی باشد.

 

سحرسلطانی

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر ۴٫۲۳ ( ۲ آراء:)

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *