عشق که می گویند چیست؟ / دیوید کالی / ترجمه رضی هیرمندی

#عشق_که_میگویند_چیست؟

نوشته: دیوید کالی

تصویر: آنا لورا کانتون

ترجمه: رضی هیرمندی

انتشارات: بازی و اندیشه

گروه سنی: +۵

امتیاز کتابستان: ۴ از ۵ ستاره

 

اِما از دوستش آنیتا می پرسد: «این عشق که می گویند چیست؟» و آنیتا جواب می دهد: «عشق برای آدم بزرگ هاست!»

اِما که عزمش را جزم کرده سر از این راز در آورد به سراغ آدم بزرگهایی که می شناسد می رود؛ مامان در باغچه، بابا پای تلوزیون حین تماشای فوتبال و خوردن ساندویچ، مادربزرگ در آشپزخانه در حال پختن کیک و پدربزرگ در حال تمیز کردن کلکسیون ماشین های کوچکش …

اِما از آنها می پرسد:این عشق که می گویند چیست؟ و هر کدام از آنها بنا به دریچه چشم و قلب خود به جهان عشق را تصویر میکنند. اِما گیج و گیج تر می شود تا اینکه …

#مفاهیم_اصلی

عشق

راز

تفاوت/شباهت

تداوم/ لحظه

کثرت

رنگ ها

تجربه

خیال

انتظار

#تکنیکهای_کاربردی

کاوشگری

جرات ورزی

پرسشگری

مشاهده گری

تامل جمعی/ تامل فردی

خودنگری

جزء به کل

اجماع مفاهیم متناقض

شگفتی سازی

 

در قربان صدقه های روزمره بارها به عزیزانمان می گوییم: « عشقم، عاشقتم و … » حال اگر کودکمان بپرسد این عشق چیست؟ از کجا می آید؟ چگونه است و به چه دردی می خورد؟ همین واژه خوش آهنگ پرکاربرد تبدیل به یک سوال سخت می شود.

برخی  عشق را سرواژه «علاقه شدید قلب» تعبیر کرده اند و آن را داغ و سرخ و در حرکت تصویر می کنند اما در سیر و سلوک اِما در خانه همین مفهوم به شکل های مختلف و متنوعی توصیف می شود و او را گیج می کند.  ابهام معنایی و کاربردی این واژه قدمتی به بلندای تاریخ دارد.

اینکه عشق را موهبت بدانیم یا جنون، عشق را اتفاق بدانیم یا کارکرد هورمونی در توصیف آن به کودکان توفیری ندارد، مفهوم عشق به عنوان اهرمی تاریخی که می تواند احترام به حضور دیگری را بسازد یک مفهوم زیربنایی است در شبکه مفاهیم ذهنی کودکان؛ سیال و لغزنده بودنش کاملا وابسته به درک هر انسان و افزودن چیزی از تجربه خود بدان است.

برای درک مفهوم عشق چاره ای نیست جز تجربه کردن آن، هرچقدر توصیفات اطرافیان مورد اعتماد را بشنویم باز هم باید خطر کنیم و مسافر این مسیر شویم و فقط فرآیند عشق ورزی است که درک زیسته می سازد. اطرافیان اِما عشق به طبیعت، زیبایی، هیجان ورزشی،خلق و ابداع  و مراقبت را برای او توصیف کردند و حالا او باید جاده عشق خود را بسازد و بفهمد.

دیوید کالی با لحنی شاعرانه و طنازانه این روایت را نوشته و رضی هیرمندی به خوبی آن را ترجمه کرده است. آنا لورا کانتون برای تصویرگری روایت سیر و سلوک اِما  دست روی فانتزی و غلوآمیز بودن وجوه عشق گذارده و تصاویری که خلق کرده از هر زاویه ای غیرمعمول و فانتزی با نشانه های بیشمار است. وقتی این کتاب را با کودکان پنج تا ده سال کار می کردم زشت بودن عکس های کتاب یکی از شکایت ها بود که متاسفانه با چاپ بد کیفیت و  بسیارپر رنگ کتاب مضاعف شده جلوه بصری آن را تحت الشعاع قرار داده است. امیدوارم در چاپ های مجدد انتشارات بازی و اندیشه به منظور در آوردن رنگهای کتاب نزدیک به نسخه خارجی دقت بیشتری داشته باشد تا جزییات و خیال انگیزی تصاویر سوخت نشود.

متاسفانه تیغ تیز سانسور در این کتاب از حذف سگ اِما در خانه تا دوستی اش با مت وجوه دردناک عدم شناخت عشق را در ممیزی کتاب ایران یادآوری می کند.

امتیاز من به ایده، پرداخت،تصویر و ترجمه و کیفیت فنی کتاب چهار ستاره از پنج است.

 

سحر سلطانی

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ستاره ای برای همه / نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان/ مترجم: فواد صادقیان

ستاره‌ای برای همه Een Ster Vooi iedereen نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان Evelien Jagtman مترجم: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *