عجیبها و غریبها نوشته : بن هتکی / ترجمه نیلوفر امن زاده

عجیب ها و غریب ها

نوشته و تصویر: بن هتکی

ترجمه: نیلوفر امن زاده

گروه سنی: +۳

نشرپرتقال

امتیاز کتابستان: ۳/۵ از ۵

 

جولیا تک و تنها به شهر اسباب کشی کرده، خانه ای کنار اقیانوس روی یک لاک پشت عظیم الجثه. حالا که همه چیز سر جای خودش قرار گرفته و آتش در بخاری،چای داغ در فنجان و نان برشته در بشقاب موجود است، چرا خانه اینقدر ساکت مانده؟ در واقع زیادی ساکت!

جولیا دست به کار می شود و تابلویی مقابل در خانه نصب می کند: «خانه ی موجودات گمشده» .

خیلی زود در خانه به صدا در می آید و میهمانان می رسند آن هم چه میهمان هایی یکی از یکی عجیب تر و غریب تر. کم کم آنقدر صمیمی می شوند که خانه جولیا را می گذارند روی سرشان و یک باره جولیا خسته می شود و داد می زند: «بس کنید!» و دوباره می رود در کارگاهش تا …

#مفاهیم_اصلی

تنهایی

همزیستی

نظم

قانون

مشارکت

همکاری

تفاوت

نقش/وظیفه

 

#تکنیکهای_کاربردی

قانون گذاری

قانون گریزی

مشارکت فعال

کارتیمی

مدیریت

آینده نگری

گفتگوی فعال

حضور موثر

انطباق

خیریه

 

در کتاب «عجیب ها و غریب ها» با دختری به نام جولیا همراه می شویم که در اقدامی شجاعانه در خانه اش را به روی همه ی موجودات گمشده حوالی خانه اش باز می کند تا از تنهایی و سکوت خانه اش دور شود. او با مهربانی بسیار می خواهد هم کار خیر انجام دهد هم خودش خوشحال تر شود اما کار خیر و کمک به گمشده ها اسباب و لوازمی می طلبد که عدم رعایت آنها نظم زندگی اش را زیر سوال برده و میهمان ها را متوقع می کند.

جولیا چاره ای ندارد جز اینکه قانون وضع کند و برای هر میهمان «نقش» موثری تعیین کند و وظایفش را اعلام کند. اگر قرار به همزیستی است نباید کسی بار اضافه باشد و همه باید در خدمت خانه باشند.

این کتاب ایده بسیار درخشان ساده و در عین حال پیچیده ای دارد. می توان برای رهایی از سکوت و تنهایی بخشی از سرمایه خود را داد و در مقابل رفاقت و همزیستی لذت بخش کسب کرد اما انجام این فرآیند هم ضابطه  و قانون دارد تا به بلا و آسیب تبدیل نشود. خیلی ساده و روان برای بچه ها چالشی طرح می کند که سخاوت بی اندازه می تواند توقع و تنبلی به بار بیاورد می تواند حتا منجر به گداپروری شود.

 

مهمترین ایراد این کتاب قطع بسیار کوچکش و کیفیت معمولی کاغذ و رنگ است و از امتیاز این کتاب درخشان کاسته است. این کتاب باید در قطع بزرگ و کاغذ با کیفیت چاپ شود و در دسترس کودکان بالای سه سال قرار گیرد تا خود تنظیمی و ضرورت قانون و قاطعیت را درک کنند و درباره آن صحبت کنند.

امتیاز من به ایده، ترجمه، پرداخت و کیفیت فنی کتاب سه و نیم ستاره از پنج است و حیف قطع کوچک کتابی چنین کاربردی برای تسهیلگران از امتیاز آن کاست.

 

سحر سلطانی

 

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ستاره ای برای همه / نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان/ مترجم: فواد صادقیان

ستاره‌ای برای همه Een Ster Vooi iedereen نویسنده و تصویرگر: افلین یاختمان Evelien Jagtman مترجم: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *