بسته سفارشی /نوشته: فیلیپ کریستین استد/ ترجمه :سمیرا ابراهیمی

#بسته_سفارشی
نویسنده: #فیلیپ_کریستین_استد
تصویرگر: #متیو_کوردل
مترجم: #سمیرا_ابراهیمی
ناشر: #پیک_ادبیات

مناسب برای +۴

امتیاز کتابستان: ۳/۵ ستاره از ۵

 

«هی، سیدی! صبرکن!»

دخترکی کوچک که نگران تنهایی خاله بزرگش ژوزفین است قصد دارد فیل اش را برای او پست کند تا همدم او شود؛ اما فیل خیلی بزرگ است در صندوق پست که جا نمی شود و برای پست شدن نیاز به یک عالمه تمبر دارد.

حالا سیدی کوچک اما با پشتکار و خلاقیتی بزرگ باید برای رساندن فیل حساس و شکننده اش به دست خاله ژوزفین راه های دیگری را امتحان کند.

 

#مفاهیم_اصلی

مراقبت

مساله/حل مساله

مسیر

تجربه نو

ریسک

خلاقیت

فرصت/تهدید

 

 

#تکنیکهای_کاربردی

دل به دریا زدن(ریسک پذیری)

تفکر مراقبتی (خودمراقبتی و دگرمراقبتی)

مشارکت جویی

همدلی فعال

غافلگیری

وفای به عهد

مثبت اندیشی

فرصت شناسی

 

یکی از مهمترین تکنیکهای فبک که با کودکان زیر دوازده سال تمرین می شود یافتن گزینه ها و راه حل های آلترناتیو و شقوق مختلف حل یک مساله است. داشتن زوایای دید متفاوت، هدف گذاری های کوتاه/ میان/ بلندمدت و  گشودگی برای آزمون و خطا و تغییر مسیر است. این تکنیک های کاربردی کمک می کند تا کودکان خیلی زود تفاوت شاخه به شاخه شدن بی هدف با آزمون مسیرهای متنوع برای طی مسیر و کسب هدف را درک کنند.

در کتاب «بسته سفارشی»  فیلیپ سی . استید یک بار دیگر مسیر سازی و فرآیندگرایی را با کودکان طرح می کند قبلا در کتاب «روزی که آموس بیمار شد» نیز به شکل درخشانی معاشرت و تعامل مداوم و همدلانه را طرح نموده بود و اینجا مراقبت و نیتی خیرخواهانه که با مشکل همراه می شود را به شیوه های مختلف پیش می برد.

کتاب بسته سفارشی بسیار پویا و در حرکت است کودک همراه با سیدی و تصاویر پرجزییات و رمزآلود دائم جا به جا می شود و در ذهنش به دنیال ساختن مسیرهای جدید  راهی می شود و حتا به چند و چون آن نزد خودش می پردازد. مرز خیال و واقعیت را ارزیابی نموده و غافلگیر می شود. نویسنده می داند با استفاده از مفاهیم پایه مانند خودمراقبتی و دگر مراقبتی می تواند مسیر سازی امن را با کودکان تمرین کند و در جریان قصه به خوبی از پس آن بر می آید.

آشنایی با شیوه های مختلف حمل و نقل از دیرباز تا امروز مثل پست با پاکت و تمبر و ارسال هوایی، زمینی و دریایی هم تاکید چندباره بر وجود تنوع در راه حل هاست.

امتیاز من به ایده خوب، پرداخت جذاب ، تصویرپردازی و ترجمه روان ۳/۵ از پنج ستاره است. متاسفانه کیفیت فنی کتاب مانند ابعاد،رنگ،کاغذ و فونت برای کودکان گروه سنی الف که مدام باید کتاب را در دست گرفته و ورق بزنند و با دقت در تصاویر و جزییاتش خیالپردازی کنند راضی کننده نیست.

 

سحرسلطانی

 

 

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

آفتاب پرست غمگین/ نوشته و تصویر: امیلی گرویت/ ترجمه: شیما شریفی

آفتاب پرست غمگین Blue chameleons نوشته و تصویر: امیلی گرویت Emily Gravett ترجمه شیما شریفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *