لئون نارنجی / نوشته: جین کلارک/ تصویرگری: بریتا تکنتروپ/ ترجمه: مهرنوش پارسانژاد

لئون نارنجی

جین کلارک

تصویرگری: بریتا تکنتروپ

ترجمه: مهرنوش پارسانژاد

نشر پرتقال / مناسب برای دو تا پنج سال

امتیاز کتابستان: پنج ستاره از پنج

 

لئون یک آفتاب پرست است و آفتاب پرستها می توانند به رنگ دنیای پیرامون خود در بیایند، اگر روی صندلی آبی بشینند خودشان هم آبی می شوند اگر از روی فرش قرمز رد شوند هم قرمز. اما لئون تنها آفتاب پرستی است که نارنجی است. او همیشه نارنجی است و رنگش عوض نمی شود نه روی برگهای سبز نه روی شن های  زرد نه روی صخره های قهوه ای… لئون آنقدر نارنجی براقی است که شب ها آفتاب پرستها نمی توانند بخوابند و لئون دوست دارد خانه ای داشته باشد که همرنگش باشد نه اینکه همرنگش بشود!

#مفاهیم_اصلی

تفاوت/ شباهت

تنهایی/ همزیستی

رنگها

حس ها

همدلی

مراقبت

تناقض

 

#تکنیکهای_کاربردی

جای گیری

پذیرش خود

جستجوگری

حل بحران(فردی/ مشارکتی)

پذیرش اختلاف

همیاری

 

لئون برخلاف بقیه آفتاب پرستهای دنیا از جادوی «همرنگی با جماعت» محروم است او نمی تواند به رنگ محیط در بیاید همیشه نارنجی درخشان است و حالا می خواهد جایی را پیدا کند که همرنگش باشد در این مسیر احساسات مختلف خود را بروز می دهد؛ ترس ، انتظار، خشم، غم وشادی و … با بروز احساسات و شرح نیازهایش از خواننده کمک می خواهد و مخاطب کتاب که ابتدا بابت رنگ متفاوت و متمایز لئون او را در یک بن بست تنهایی درک می کند فارغ از حس ترحم و تماشای صرف تلاش می کند همراهش شود و این تنهایی را تخفیف دهد تا اینکه لئون نتیجه تلاش های مدام و جستجوگری خستگی ناپذیرش را می بیند و خانه و هم خانه اش را می یابد و در صفحه آخر کودک نفسی از سر فراعت و آسایش می کشد گویی جای لئون است و خیالش راحت می شود که او شاد است و راضی.

ایده درخشان کتاب که شناخت دنیای رنگی آفتاب پرستهاست با طرح تفاوت شاخص لئون در کنار تصویرگری بسیار خوب خانم بریتا تکنتروپ یک کتاب تعاملی مناسب و جذاب  و پارادوکسیکال ساخته است که کودکان دو سال به بالا می توانند هم احساسات مختلف در موقعیت های سخت را بازشناسی کنند هم چاره جویی و حل بحران را تمرین کنند.

وقتی این کتاب را برای برادرزاده دو سال و نیمه ام می خواندم و توضیح دادم آفتاب پرست چگونه حیوانی است در ابتدای کتاب از او خواستم مثل یک آفتاب پرست روی کوسن های رنگی مبل بنشیند و بگوید چه رنگی می شود. خیلی خوب جایگیری کرد و حین خواندن کتاب براحتی به درک تفاوت لئون با بقیه رسید و دنبال راه چاره برای او بود.

 

امتیاز من به ایده، پرداخت، تصویرگری، ترجمه و کیفیت خوب کتاب پنج از پنج ستاره است.

 

سحرسلطانی

 

 

 

 

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

آفتاب پرست غمگین/ نوشته و تصویر: امیلی گرویت/ ترجمه: شیما شریفی

آفتاب پرست غمگین Blue chameleons نوشته و تصویر: امیلی گرویت Emily Gravett ترجمه شیما شریفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *