گربه باکلاه /نوشته:دکتر زیوس / ترجمه : رضی هیرمندی

کتاب ماجرای یک خواهر و برادر است که والدین شان بیرون از خانه اند . هوا ابری و سرد است و حوصله بچه ها به شدت سر رفته. ناگهان گربه ای عجیب از راه می رسد و شعبده بازی و جادوگری می کند. ماهی که نقش عقل کل ماجراست و طرف منطقی و والد ماب قصه، مدام به بچه ها هشدار میدهد. اما بچه ها اجازه می دهند گربه با کلاه هر نوع شامورتی بازی که بلد است پیاده کند. خانه منفجر می شود از خرابکاری هایش تا اینکه مامان بچه ها به خانه نزدیک و زمان جمع کردن شیطنت می شود.

این کتاب و شیوه خاص روایت ان سه ویژگی مهم دارد : ۱) زاویه دید کودکانه ۲) طنز ۳) خیالپردازی بدون مرز و غیرمجاز .

دقت کنیم نزدیک نیم قرن از آغاز انتشار این اثار می گذرد. کودک چهل پنجاه سال پیش امریکا را باید بشناسیم که درک کنیم چرا دکتر زیوس و بعدتر شل سیلور استاین با طنازی عمیق و خیال پردازی بی غل و غش و ساده انگاری بدون حاشیه و تصویرگری خلاقانه سراغ او می روند؟

 

#مفاهیم_اصلی

تنهایی

کسالت

حوصله

سرگرمی

حیرت

تجربه

جرات

مسئولیت

اراده

 

#تکنیکهای_کاربردی

کلیشه زدایی
حرکت برخلاف جریان آب
تجربه مرزها و آستانه تحمل سنجی
سخت نگرفتن
آری گویی به لذت
مشارکت در فرآیندسازی
جبران خطا

 

تمام این موارد در آثار دکتر زیوس منجر به جریان سازی و نسل سازی مهمی شدند.به کودکان این باور را دادند که قرار نیست کپی برابر اصل والدین و مربیان باشند. دنیای خیال مرزی ندارد، هرکار غیر مجازی در آن حلال است.به کودکان جسارت خودبودگی بخشیدند.طنز و معجزه irony را به زندگی کودکان آوردند.دیگر نصیحت کودکان بس است و زمان فراگیری دل به دریا زدن

اهمیت دکتر زیوس در تشخیص درست دردهای نسلی است. گره های کور و زخم هایی که نباید به نسل بعد منتقل می شد.اول کمی بی حسی موضعی و بعد مرزگشایی، خیال ورزی، جرات ورزی و ساختن مسیر های جدید.

در تمام کتاب های مجموعه دکتر زیوس قهرمان داستان یک سوپرمن تنها نیست بلکه سهم ها بین افراد پخش می شود و مدام زاویه دید می چرخد.
در این کتاب بین راوی، گربه، ماهی، چیزها

نکته مهم بعدی فکر کردن به مسیر های ممکن برای جبران اشتباه یا خرابکاری است. این هم در این کتاب و بقیه مجموعه با تعیین سهم مسئولیت ها انجام شده است. نگاه آلترناتیو یاب را در تمام مجموعه می بینیم.

طنز ماجرا اینجاست که گربه دشمن خونی ماهی ست اما به جای اینکه قورتش بدهد مدام عقل کل بودنش را دست می اندازد و با شعبده بازی و توان خنداندن و متحیر کردن برادر و خواهر جلوی ماهی عرض اندام میکند.

آشنایی زدایی ها به بهترین شکل اتفاق افتاده اند.یعنی ما بزرگسال مدام روی مرز خیال و واقعیت لیز می خوریم در حالی که بچه ها نه.
این همان نقطه اعجاز و توان نوشتاری نویسنده دکتر زیوس و ترجمه طنازانه رضی هیرمندی است و ای کاش نشر دو زبانه کتاب توسط کتاب های فندق ادامه می یافت .

نکته مهم دیگر اعجاز تصاویر است، حس آثار کمیک و دیدن انیمیشن دارد، با وجود اینکه چند دهه گذشته از لطف تصاویر کم نشده. دریافت های من از کودکان شش تا هشت ساله لذت بصری شان بوده است.

امتیاز من به طرح ایده جریان ساز، پرداخت طنازانه،ترجمه خوب ومکمل اثر ، تصویرگری و کیفیت فنی کتاب ۴ ستاره از ۵ است.

سحرسلطانی

 

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *