کتاب نه تشویق، نه تنبیه /الفی کُهن/اکرم کرمی

 

معرفی کتاب والد و مربی

عنوان کتاب: نه تنبیه، نه تشویق

نویسنده: الفی کهن

ترجمه: اکرم کرمی

انتشارات صابرین (از مجموعه کلید های مشاوره چاپ ششم)

کتاب نه تشویق نه تنبیه نوشته الفی کهن و ترجمه اکرم کرمی است. این کتاب شامل دو بخش است در بخش اول نویسنده با آزمایش ها و پژوهش های مختلف به نقد پاداش و تنبیه می پردازد و روانشناسی رفتاری را به چالش می کشد.

این کتاب به خوبی نشان می دهد که نه تنها تنبیه مضر است، بلکه پاداش نیز اثر تنبیهی دارد روابط را مخدوش می کند و باعث کاهش علاقه و کنجکاوی می شود و انگیزه درونی را از بین می برد.
الفی کهن بیان می کند برنامه هایی که برای ایجاد انگیزه بیرونی از طریق سیستم پاداش و تنبیه (دادن پول و رتبه و نمره، تمجید و تحسین و …) اعمال می شود روش موفقی برای تغییر رفتار افراد در دراز مدت نیست و صرفا فرمانبرداری کوتاه مدت ایجاد می کند.

اگر هدف شما این باشد که دیگران از دستورها اطاعت کنند، رشوه دادن یا تهدید کردن راهکارهای معقولی برای این کار خواهند بود. اما اگر هدف شما ساختن فرزندانی متفکر و خودگردان و توانمند است در این صورت پاداش و تنبیه نه تنها بی اثر، بلکه زیان آور نیز هستند.
در بخش دوم کتاب به راهکارهایی می پردازد که به پرورش انگیزه درونی منجر می شود. در این بخش راه حل های جایگزین پاداش در ارتباط با عملکرد افراد، یادگیری دانش آموزان و رفتار کودکان در محیط کاری، آموزشی و خانه را در سه مبحث جداگانه ارائه کرده است.
خواندن این کتاب پس از رد تشویق و تنبیه، راه حل های جایگزین اجرایی در مدرسه و خانه را آموزش می دهد. به مربیان و والدین می آموزد که چگونه با پرداختن به موضوعاتی که ارزش یادگیری دارند، ایجاد زمینه مناسب (یادگیری گروهی) و ایجاد درجاتی از آزادی و اختیار از بند پاداش رها شوند و یادگیری را به عنوان یک کشف درآورند.

 

معرفی : مهناز میرزایی

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

رازهای خانواده ایرانی / نوشته: سحر سلطانی

رازهای خانواده‌ی ایرانی معرفی کتاب اصول و حواشی تربیت جنسی مهم‌ترین مولفه‌های تربیت جنسی کودکان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *