من و دنیای احساساتم/ الیزابت تسلر،بریگیت کولخ/ ترجمه ملیحه شکوهی

 

من و دنیای احساساتم

نوشته الیزابت تسلر، بریگیت کولخ

برگردان ملیحه شکوهی

با مقدمه استاد مصطفی ملکیان

نشر آسمان خیال

آگاهی انسان جنبه های مختلفی دارد. شناخت،احساسات و خواست سه جنبه آگاهی انسان اند. به این معنی که هر یک از حالات آگاهی یا حالات آگاهانه مجموعه ای از این سه جنبه اند. در هر حالت روانی هر سه مولفه شناخت، احساس یا عاطفه و اراده با هم حضور دارند.

احساسات جنبه عاطفی آگاهی اند و معطوف به دو جهت درد و رنج هستند. در هر لحظه از حیات آگاهانه، ما یا راضی و خشنود و در حال لذت بردن هستیم یا ناراضی و ناخشنود و در حال درد کشیدن و رنج بردن و از این لحاظ هیچگاه در حالت خنثی به سر نمی بریم.
هیجانات عبارتند از حالات ذهنی و روانی پیچیده ای که در آنها عنصر احساسی یا عاطفی غلبه دارد و عموما از طریق ادراک اشیایی که بر گرایش های ارادی ما تاثیر می گذارد برانگیخته می شود.

عواطف و احساسات و هیجانات هم در انگیزش ما آدمیان و هم در شخصیت ما تاثیر عظیم دارند. به این معنا که هم در اینکه ما را به عمل وادارند یا سوق دهند و نیربخش رفتار ما شوند = انگیزش، هم در اینکه ما را دارای شخصیت خاص و منحصر به فرد و یکتا و بی همتایی سازند= شخصیت. عوامل بسیار مهمی اند.

بسیاری از کودکان در موقعیت های هیجان انگیزی قرار می گیرند که در این موقعیت ها می توانند منفعت زیادی ببرند خود را محک بزنند و از خود بپرسند من در کجا چگونه باید رفتار کنم.

مطالعه کتاب من و دنیای احساساتم و تعمق در داستان های آن به ما کمک می کند تا احساساتی مانند ترس و شجاعت، قهر و آشتی، عصبانیت و آرامش، لج بازی و تفاهم را به کودکان و نوجوانان بشناسانیم و به آنها کمک کنیم در بروز هیجانات مفید و موثر رفتار کنند. همچنین به ما می آموزد هنگام تعامل با کودکان و نوجوانان چگونه در مواجهه با احساسات و هیجانات مداخله های موثر داشته باشیم.
در هر فصل این کتاب ذیل عناوین ذکر شده، داستانهایی آورده شده و در پایان فصل، توضیحات کاربردی داستان ها به منظور راهنما برای والدین و مربیان و معلمان نوشته شده است.

مفاهیم اصلی:
ترس، شجاعت، قهر، آشتی، عصبانیت، آرامش، لج بازی، تفاهم
تکنیک ها:
خودمراقبتی، خوداتکایی، تاب آوری، خودکنترلی، شنیدن فعال

 

مهناز میرزایی

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

ریگو و رزا / نوشته:لورنتس پائولی/ تصویرگر: کاترین شرر/ مترجم: الهام مقدس

ماجراهای ریگو و رزا (دو جلدی) Rigo und Rosa نوشته: لورنتس پائولی Lorenz Pauli تصویر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *