مجموعه خرس بزرگ و خرس کوچولو نوشته مارتین وادل ترجمه رضی هیرمندی

مجموعه پنج جلدی #آرامشی « خرس کوچولو و خرس بزرگ» از مارتین وادل

از مجموعه کتابهای آرامشی (قبل از خواب) که بدون طرح چالش های بزرگ و با تکنیک های مرور خطی می توان کودکان را به استقبال خواب فرستاد مجموعه خرس کوچولو و خرس بزرگ مارتین وادل با ترجمه رضی هیرمندی است . کتابهایی ارزنده برای کودکان تک والد بدون اینکه جنسیت کودک یا والد در کتاب طرح شود هم ذات پنداری اتفاق می افتد.

روزی روزگاری دو خرس بودند. اسم یکی خرس بزرگ بود و اسم دیگری خرس کوچولو. خرس بزرگ بزرگ بود و خرس کوچولو کوچک بود…

جلد اول : خوابت نمی برد خرس کوچولو؟

در«غار خرس» خرس بزرگ و خرس کوچولو برای خوابیدن اماده می شدند. اما خرس کوچول خوابش نمی برد. او می ترسید. از تاریکی دور و برش می ترسید. خرس بزرگ برای او یک فانوس فسقلی از گنجه فانوس ها آورد تا دیگر نترید اما تاریکی خیلی بزرگ بود و خرس کوچولو هنوز می ترسید. خرس بزرگ برایش فانوس های بزرگتر و بیشتر آورد تا اینکه …

#مفاهیم اصلی

تاریکی/نور

ترس

خواب

تنهایی

بزرگی

بی نهایتی

 

#تکنیکهای اصلی

ابراز هیجان

حل مساله

ابزارمندی

پذیرش احساس

همدلی موثر

 

برای گذر از ترس و تاریکی شب نیاز به یک همراه خوب است چه کسی بهتر از خرس بزرگ با تجربه که ارام ارام نور و گرما را به سمت خرس کوچولو می آورد.

 

 

جلد دوم: من و تو خرس کوچولو!

خرس کوچولو دلش می خواست بازی کند اما خرس بزرگ هزارتا کار نکرده داشت که باید آنجام می داد، برای آتش هیزم از جنگل می آورد برای غذا ، آب از رودخانه می اورد و باید غار را تمیز می کرد. خرس کوچولو به او کمک کرد و اما کارهای خرس بزرگ تمام نشد. اما وقت بازی بود، خرس کوچولو رفت تا با خودش بازی کند که …

#مفاهیم_اصلی

بازی/ سرگرمی

همراهی/ مشارکت

کمک

همبازی

حوصله

تحمل

#تکنیکهای_کاربردی

تاب آوری

خوداتکایی

همیاری

تقسیم وظیفه

فراغت جویی

 

خرس بزرگ باید کارهای روزانه را انجام دهد. خرس کوچو هم باید بازی کند. باید با همدیگر راهی برای هر دو کار پیدا کنند چه چیزی بهتر از تقسیم کارها و بازیها با هم.

 

جلد سوم: آفرین خرس کوچولو!

خرس کوچولو مثل همه ی بچه های کنجکاو دنیا دلش می خواهد زود همه چیز را یاد بگیرد. عجله دارد تا همه ی کارها را خودش انجام دهد. انقدر عجله می کند که گاهی اوقات یادش می رود باید مراقب خودش هم باشد تا توی دردسر نیفتد. می خواهد از روی اب رد شود! بادی به غبغب می اندازد و می گوید: من از همه بهتر می پرم! اما چشمتان روز بد نبیند تالاپی می افتد توی آب و …

#مفاهیم_اصلی

بزرگ/کوچک

کشف

کنجکاوی

توانایی

استقلال

کمک

مراقبت

 

#تکنیکهای_کاربردی

خوداتکایی

خودمراقبتی

هوشیاری

رفتارسنجیده

 

برای بزرگ شدن همیشه عجله داریم اما بدون کمک کارها سخت می شود و بعضی تجربه ها تلخ. خرس کوچولو تمرین می کند کمی از سرعت اش کم کند تا بتواند مراقب خودش و بقیه باشد.

جلد چهارم: بیا بریم خانه خرس کوچولو!

خرس کوچولو و خرس بزرگ در میان برف های زمستانی در جنگل قدم می زدند وقت رفتن به خانه بود اما هر بار خرس کوچولو می ایستاد و به صداهای عجیب و غریب اطراف گوش می داد! صدای لِک و لِک… صدای چک و چک … صدای تلپ و تلپ … هو هو … غژ غژ..

#مفاهیم_اصلی

مشاهده

شنیدن

توجه

کشف

همراهی

#تکنیکهای_کاربردی

مشاهده گری

گوش دادن فعال

تجربه ورزی

همپایی

ردیابی

کشف

 

حتا قدم زدن ساده هم می تواند پر از اتفاقات جالب باشد ، کشف های عجیب و غریب. کافی است خرس کوچولو خوب ببیند و بشنود و بپرسد.

جلد پنجم: خوش بخوابی خرس کوچولو!

خرس کوچولو دیگر بزرگ شده؛ یک خرس گنده! برای خودش یک غار بالای غارخودشان با خرس بزرگ پیدا کرده.غارش را تمیز کرد و وسیله هایش را برد آنجا . شامش را همانجا خورد و خواست همانجا در غار خودش بخوابد که یادش افتاد …

 

#مفاهیم_اصلی

بلوغ

استقلال

هیجان

مالکیت

تنهایی

 

#تکنیکهای_کاربردی

استقلال خواهی

خوداتکایی

خودمراقبتی

دگرمراقبتی

تاب آوری

 

بلاخره یک روز بچه ها بزرگ می شوند از کنار والدین به سمت خانه و زندگی خود حرکت می کنند اما اگر دلشان تنگ شد چی؟

 

ایده های مجموعه آرامشی  خرس کوچولو و خرس بزرگ مارتین واندل با تصویرگری لطیف و پر احساس باربارا فرت ، ترجمه روان و بسیار هماهنگ رضی هیرمندی و کیفیت مناسب نشر باعث می شود این مجموعه ۵ ستاره طلایی از ۵ دریافت کند.

سحر سلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

آفتاب پرست غمگین/ نوشته و تصویر: امیلی گرویت/ ترجمه: شیما شریفی

آفتاب پرست غمگین Blue chameleons نوشته و تصویر: امیلی گرویت Emily Gravett ترجمه شیما شریفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *