لولوی من کو؟/ نوشته: اَمندا نول / ترجمه:رضی هیرمندی

 

#لولوی_من_کو؟

#اَمندا نول

#رضی_هیرمندی

 

ماجرای کتاب بین اِتن و لولوی زیر تخت خوابش گیب است با یادداشتی زیر تخت اتن شروع می شود: «من رفتم ماهیگیری! یک هفته دیگر بر میگردم، گیب!»

و سوال اصلی قصه این است: حالا اتن بدون لولو چطور بخوابد؟ اصلا بدون خرخر گیب خواب مزه می دهد؟

لولوهای دیگر یکی پس از دیگری سر می رسند؛ هربرت چنگول ندارد، رالف دارد اما نرم و نازکش را، خب به چه درد ترساندن می خورد؟ سینیتیا هم که غول دختر است و مک هم که یک غولی زبان دراز و خنده دار است و هیچ ترس درست و حسابی به بار نمی آورد!

هیچ کدامشان واقعا ترسناک نبودند و اتن آنها را نمی خواست نکند اتن ایرادگیر و غرغرو شده بود که هیچ غولی را نپسندید؟ تا اینکه …

 

#مفاهیم_اصلی

ترس

تنهایی

تاریکی

کابوس

خیال

لولو

عجیب و غریب

#تکنیکهای_کاربردی

خیال پردازی منفی

معنا زدایی

توصیف گری

جزییات پردازی

شناخت هیجانات

بروز احساسات

طنازی

انتخابگری

#ترس یکی از بدوی ترین هیجانات بشر است که از دیر باز چون ابری محافظ بر سر او حرکت می کرده و تا امروز همراهی اش می کند یک یار دیرینه و وفادار. گاهی انسان را تا لب پرتگاه مرگ می کشاند گاهی او را از بلایا محافظت می کند.

بدوی ترین ترس انسانی از تاریکی بوده از سایه ها و عدم امکان رویت اشیا. هجوم ناآگاهی که از ندیدن ها به سوی ذهن بشر رهسپار می شد و خیالات او را بیدار می کرد. تاریکی و صداهای ناآشنا می توانند بهترین خوراک برای هراس کودکان باشند و برای مقابله با ترس های کهن موجودات عجیب و تخیلی پا به افسانه ها گذاردند، لولو، غول، هیولا و دیوها …هرچقدر مهیب تر برای مواجهه با ترس و معنا زدایی از هیجانات منفی کاربردی تر. وقتی پای توصیف تخیلی وسط بیاید جهل عقب می نشیند و ضربان قلب کودک آرام تر می شود گویا ترس ها را می شود رام کرد و حتا دوست داشت. با همین ایده جشن هایی مانند هالوین برای حرکت بر مدار جهان مردگان و زندگان و هیولاها مورد استقبال کودکان قرار می گیرد آیین هایی برای عینی سازی و نورپاشی بر مفهوم هراس با کمک خیال و طنز.

کتاب لولوی من کو؟ با تصویرگری شاهکار هاوئرد مک ویلیام که از تلفیق تاریکی و رنگ های گرم ، جوشنده و پشمالویی و تیزی شکل گرفته  یک ابزار مناسب برای مواجهه هیجانی با ترس از تاریکی و تنهایی در اتاق خواب برای کودکان است. کتابی در ستایشی واقع گرایانه از قدرت تخیل و هزینه دادن برای آن! بله خیال می تواند باعث لرزیدن از ترس شود، چرا که نه؟!

کتابی برای به آغوش کشیدن هیجانات منفی که می توانند بعدها به مثابه نقطه ضعف در دنیای کودکی پررنگ شوند. کتابی برای پر و بال دادن به خیال ورزی های هولناک با چاشنی طنز.

امتیاز من به ایده ی منحصر به فرد(به رسمیت شناختن ترس از تاریکی و تنهایی پیش از خواب) ، تصویرگری بی نظیر و پر از جزییات، پرداخت دلچسب و ترجمه ی طنازانه و روان کتاب ۵ ستاره درخشان از ۵ است.

 

سحر سلطانی

ترجمه
انتقال مفاهیم
تصویرپردازی
کیفیت نشر (کاغذ و رنگ)
ایده نو

امتیاز کاربر یکی از اولین.

درباره سحر سلطانی

سحر سلطانی دانش آموخته دکتری فلسفه تربیت خوارزمی تهران، تسهیلگر فلسفه برای کودکان، نویسنده و مدرس. عضو هیئت مدیره چهارمین دوره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.

پیشنهاد ما به شما

من دلیل دارم./ نویسنده و تصویرگر: شینسوکه یوشی تکه/ ترجمه رضی هیرمندی

من دلیل دارم. I can explain نوشته و تصویر: شینسوکه یوشی‌تکه ترجمه: رضی هیرمندی نشر: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *